عفونت های پوستی

به گزارش مجله وتورلد، پوست عمده ترین اندام بی پناه بدن است که اغلب تحت تأثیر عوامل زیادی قرار می گیرد که نمونه برجسته آن عفونتها می باشند. این مقاله را بخوانید تا در خصوص عفونتهای مختلف پوستی، بیشتر بدانید.

عفونت های پوستی

نویسنده: حمید وثیق زاده انصاری

منبع:راسخون

پوست عمده ترین اندام بی پناه بدن است که اغلب تحت تأثیر عوامل زیادی قرار می گیرد که نمونه برجسته آن عفونتها می باشند. این مقاله را بخوانید تا در خصوص عفونتهای مختلف پوستی، بیشتر بدانید.

عفونت های پوستی اغلب ناخوشایند و دردناکند، و چنانچه مشکل ادامه یابد، می تواند بر روی فرد اثرات روانی منفی داشته باشد. کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر مستعد ابتلا به این گونه مسائلند. عفونت می تواند به علت موجودات میکروسکوپی، قارچ ها، و ماکرو انگلها باشد. از میان اختلالات مختلف پوستی، عفونتهای باکتریایی و قارچی رایج ترین آنهاست.

عفونتهای باکتریایی

رایج ترین انواع عفونت هستند که عمدتاً در اثر دو نوع باکتری بنام ـ استافیلوکوکوس اورئوس و استرپتوکوک ایجاد می شوند. در زیر لیستی از مسائل شایع عفونت باکتریایی آورده شده که بسیاری از آنها از طریق باکتری استافیلوکوکوس اورئوس ایجاد می شوند.

1. اریزیپلاس یا باد سرخErisipelas : به آن بعلاوه آتش آنتونی مقدس St. Anthonys Fire گویند، این عفونت، عفونت استاف بوده که در آن بثورات یا جوشهای پوستی به رنگ قرمز روشن، متورم با لک براق به نظر می رسند که می تواند به راحتی از ناحیه پوست طبیعی متمایز باشد. فرد مبتلا درد مشقت باری را در قسمتهای دانه زده تحمل می نماید.

2. سلولیت: این عفونت، لایه های عمیق تر پوست را که شامل بافت زیر جلدی و غشاء میانی است، تحت تأثیر قرار می دهد. به این علت که عفونت پیش از آنکه بر روی پوست ظاهر شود، از سطح عمیق تری شروع می شود، فرد خستگی، تب، و لرز را تجربه می نماید. این جوش در ظاهر قرمز و متورم بوده و بسیار دردناک است. در بچه ها سر و گردن دو ناحیه ای هستند تحت تأثیر سلولیت قرار می گیرند و در بزرگسالان عمدتاً در بازوها و پاها اتفاق می افتد.

3. فولیکولیت: چیزی جز التهاب فولیکول مو نیست. این نام بدین علت بر آن گذاشته شده که التهاب تنها محدود به فولیکول های مو می شود. انواع مختلفی از فولیکولیت وجود دارد که یکی از آنها فولیکولیت وان آب داغ یا جوشهای مربوط به جکوزی hot tub folliculitis است که از طریق باکتری سودوموناس آئروژینوزا ایجاد می شود.

4. کورک Furuncle: در حالی که عفونت فولیکولیت به فولیکولهای مو محدود می شود، کورک منطقه وسیع تری بنام واحد پیلوسباسه pilosebaceous را تحت تأثیر قرار می دهد، که شامل فولیکول مو، مو، غده سباسه و عضله مو (عضله سیخ نماینده مو)pili می باشد. صورت، گردن، باسن، و زیر بغل، نواحی متداولی هستند که در این قسمتها این نوع عفونت بیشتر رخ می دهد. فرم شدید دیگری از عفونت کورک، کفگیرک یا دمل بزرگ carbuncle نامیده می شود که شکل جدی تری از عفونت است، به این علت که گروهی از کورکهای شکل گرفته نزدیک به هم هستند.

5. اریتراسماErythrasma : اغلب به خاطر ظاهر آن با یک عفونت قارچی اشتباه گرفته می شود. منطقه آلوده در ابتدا به رنگ صورتی همراه با مرزهای معینی به نظر می رسد که از پوست طبیعی اطراف آن متمایز می باشد، اما بعد با رنگ طبیعی پوست در هم می آمیزد. این عفونت عمدتاً در قسمتهایی از پوست اتفاق می افتد که دو ناحیه از پوست همدیگر را لمس می نمایند، مانند دو انگشت آخر پا، زیر بغل و کشاله ران.

6. زرد زخم Impetigo: این عفونت اپیدرم یا سطوح فوقانی پوست را تحت تأثیر قرار می دهد. زرد زخم یک عفونت پوستی است که در قسمتهایی که ترکهای جزئی دارند، مانند بریدگی کوچک و یا گزیدگی حشره رخ می دهد. زرد زخم را می توان به دو نوع تاولی و غیر تاولی طبقه بندی کرد. زرد زخم غیر تاولی فرم شایع تر آن است و اغلب در صورت و دست و پا به وجود می آید. ناحیه مبتلا به رنگ قرمز با کبره هایی به رنگ زرد در زیر آن به نظر می رسد.

عفونتهای قارچی

این عفونتها از طریق قارچی که در بدن ما زندگی می نماید، ایجاد می شوند. در اغلب مواقع این قارچ ها مشکل ساز نیستند، اما گاهی اوقات، می توانند به دلایل مختلفی باعث به وجود آمدن عفونت در قسمتهای خاصی از بدن شوند. قارچ بیشتر در شرایطی که تمام مدت گرم و مرطوب باشد، شایع است. در زیر فهرستی از مسائل مختلف پوست ناشی از قارچ، از جمله عفونت قارچی پوست را آورده ایم.

1. پای ورزشکار Athletes Foot: یکی از شایع ترین عفونتهای قارچی است، و همانطور که از نام آن پیداست، در پا بوجود می آید که معمولاً در مردان در مقایسه با زنان متداول تر بوده و در کسانی که کفش تنگ می پوشند، دیده می شود، به این علت که برترین محیط برای عفونت قارچ است. عمدتاً سه نوع از این عفونت وجود دارد : بین انگشتی، موکاسین moccasin یا عفونت کف پا، و تاول دار vesicular . از این سه نوع عفونت پای ورزشکار بین انگشتی، متداول ترین عفونت می باشد.

2. تینئا ورسیکالر(کچلی رنگارنگ) Tinea Versicolor: نوعی عفونت قارچی سطحی است، به این علت که تنها بر لایه فوقانی پوست یا اپیدرم اثر می گذارد. این عفونت پوستی که به علت مخمرهای پیتروسپروم اوال pityrosporum oval و پیتروسپروم اوربیکولار pityros porum orbiculare، به وجود می آیند، می توانند با کاهش رنگدانهhypopigmentation یا افزایش رنگدانه hyperpigmentation در اطراف منطقه آسیب دیده معین شوند.

3. خارش کشاله ران jock itch : عفونت خارش کشاله ران یا کچلی کشاله ران (Tinea cruris) از طریق نوعی قارچ بنام تینئا یا کچلی ایجاد می شود که به شکل حلقه و به رنگ قرمز ظاهر می شود. این عفونت عمدتاً در قسمتهای مرطوب و گرم بدن، مانند آلت تناسلی، باسن، و رانها ایجاد می شود. خارش و سوزش در کشاله ران و قرمزی پوست علائمی هستند که معمولاً با عفونت خارش کشاله ران در ارتباطند.

4. کچلی قارچی یا کرم حلقه دار Ringworm : یک عفونت قارچی مسری است و نباید با کرم اشتباه گرفته شود. در این نوع عفونت، پوست مانند یک زخم قرمز و دایره ای با پوسته به نظر می رسد. این تکه های قرمز مدور عفونت کچلی قارچی می تواند در قسمتهای مختلف بدن ایجاد شوند.

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد، عفونتهای مخمری هم نوعی رایج از این عفونتهاست. نام دیگر آن کاندیدیاز پوستی است، و از طریق مخمر قارچ مانندی به نام کاندیدا ایجاد می شود. این عوارض می توانند باعث ایجاد بثورات پوشک در نوزادان شده و بعلاوه می توانند باعث شوند که ناخنها آلوده به این عفونت شوند. آنها می توانند در هر قسمتی از بدن به وجود آیند. اگر چه، برفک دهان (که عفونت قاچی در دهان ایجاد می شود) و عفونت های قارچی مهبلی شایعترین اشکال آن هستند.

منبع: راسخون
انتشار: 23 مهر 1400 بروزرسانی: 23 مهر 1400 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1858

به "عفونت های پوستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عفونت های پوستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید