زی تل می خواهد در نیمه دوم امسال اینترنت 5G بدهد

به گزارش مجله وتورلد، پس از ایرانسل، همراه اول و مبین نت، حالا شرکت زی تل می خواهد اولین سایت های 5G خود را در نیمه دوم سال 1401 راه اندازی کند و به طور رسمی وارد فاز تجاری سازی اینترنت 5G شود.

زی تل می خواهد در نیمه دوم امسال اینترنت 5G بدهد

زی تل یک شرکت دارای مجوز WTTx و ارائه دهنده سرویس اینترنت TD-LTE در کشور است که اکنون بنابر گفته جهانگیر آقازاده، رئیس هیئت مدیره زی تل، با ارتقای مجوز دنبال ارائه سرویس اینترنت فایوجی است. آقازاده در این ارتباط می گوید:

اخیراً مجوز چهار شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت FWA به WTTx ارتقا پیدا کرده و بدین ترتیب می توانند از تکنولوژی 5G استفاده کنند. مبین نت (همراه اول) و ایرانسل در سال 1399 این پروژه را به صورت پایلوت اجرا کردند و ما هم در زی تل این کار را انجام دادیم، اکنون همکاران فنی ما به این تکنولوژی به صورت کامل مسلط شده اند و اگر شرایط تحریمی اجازه دهد امیدواریم در سال جاری این فناوری در زی تل تجاری شود.

مجوز شرکت زی تل برای دو استان تهران و البرز است و اگر بتواند اینترنت 5G را تجاری سازی کند؛ مختص کاربران این دو استان خواهد بود. به گفته آقازاده، انواع کاربران و مشتریان از جمله سازمان ها، کسب وکارها، کاربران خانگی، مجتمع های مسکونی و مراکز تجاری می توانند مشتری فایوجی باشند.

رئیس هیئت مدیره زی تل می گوید ساختمان ها می توانند یکی از عمده ترین مشتریان اینترنت 5G این شرکت باشند:

در این سرویس که در مجموعه ما به نام ایرفایبر (Airfiber) تعریف شده، سرویس 5G در بالای یک ساختمان نصب و یک شبکه داخلی برای آن ایجاد می شود. در این شبکه به تمام واحدهای این ساختمان سرویس دیتا داده می شود و درنتیجه واحدها می توانند در شبکه داخلی ساختمانشان به راحتی از امکانات 5G استفاده کنند.

یکی از مسائل بزرگ پیش روی شرکت های ارائه دهنده اینترنت 5G در ایران، بحث پهنای باند فرکانسی است. هنوز فرکانس 3500 به اپراتورها تخصیص داده نشده است و این شرکت ها با چالش بزرگ باند فرکانسی روبرو هستند. این موضوع برای شرکت زی تل نیز مطرح است که آقازاده این طور می گوید:

هر یک از شرکت های دارنده مجوز 5G حدود 60 مگاهرتز از بازه فرکانس 3500 را دراختیار دارد و برای ارائه سرویس 5G فعلاً از همان ظرفیت استفاده می کند. در واقع درحال حاضر که فضای فرکانسی 3500 را دراختیار نداریم، اپراتورها فعلاً فقط به اندازه ظرفیتی که دارند می توانند اینترنت نسل پنجم را به کاربران عرضه کنند.

او در ادامه نیز می گوید که پهنای باند 80 مگاهرتز بهتر است:

برای اپراتورهای موبایل پهنای باند 80 مگ مطلوبتر است اما اپراتورهای دیتا با 60 مگ هم می توانند سرویس دهی کنند و کیفیتشان افت نمی کند. بااین حال، اگر رگولاتوری بتواند فرکانس بیشتری توزیع کند قطعاً کیفیت بالاتر خواهد رفت.

آقازاده اعتقاد دارد مشکل بزرگ تحریم ها و سرمایه گذاری برای زی تل نیز مطرح است ولی مشکل اصلی نیست:

چالش هایی مثل سایت یابی، تحریم فناوری ها، مسائل مربوط به ترخیص از گمرکات، مسائلی که با نهادهای بالادستی داریم و… دغدغه ما است و رفع آن ها بسیار سخت است. البته رگولاتوری برای حل این مسائل بسیار کمک کرده است.

مسئله مودم 5G برای کاربران نهایی نیز یک مشکل دیگر در جهت ارائه و دسترسی به اینترنت نسل پنجم موبایل است. شرکت هایی مانند همراه اول و ایرانسل در پی بومی سازی فناوری ساخت مودم فایوجی رفتند و اکنون شرکت زی تل نیز می خواهد این جهت را دنبال کند. زی تل هم اقداماتی برای تولید مودم با قیمت مناسب تر انجام داده است؛ اگرچه هنوز همه امکانات لازم برای این کار در ایران وجود ندارد.

او می گوید به مرور و با ارزان شدن قیمت مودم های 5G و گوشی های موبایل، هزینه استفاده از اینترنت 5G نیز کاهش پیدا می کند:

تکنولوژی ها همیشه در ابتدا گران هستند و به تدریج ارزان می شوند. این اساساً خصلت فرهنگ تکنولوژی است. درباره 4G هم شرایط به همین ترتیب بود. درحال حاضر، چند گوشی موبایل که گران قیمت هستند، اینترنت 5G را حمایت می کنند؛ اما از چند سال دیگر که گوشی های بیشتری این قابلیت را پیدا کنند، قیمت این محصولات ارزان تر خواهد شد و امیدواریم در یک یا دو سال آینده قیمت مودم های 5G نیز کاهش پیدا کند.

این عضو هیئت مدیره زی تل امیدوار است که به مرور و با فراهم شدن زیرساخت های فنی و تجهیزات لازم برای ارائه سرویس 5G، مودم ها و گوشی های فایوجی نیز ارزان تر شده و عموم مردم بتوانند به اینترنت 5G دسترسی پیدا کنند.

منبع: شبکه چی
انتشار: 31 خرداد 1401 بروزرسانی: 31 خرداد 1401 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2102

به "زی تل می خواهد در نیمه دوم امسال اینترنت 5G بدهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زی تل می خواهد در نیمه دوم امسال اینترنت 5G بدهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید