دندان های نقره ای

به گزارش مجله وتورلد، آمالگام، ماده پرکننده ایده آلی در دندانپزشکی است؛ چون علاوه برارزان و بادوام بودن، سازگاری مناسبی با بافت های دهان و دندان دارد. آمالگام یکی از پرمصرف ترین مواد پرکننده در دندانپزشکی ترمیمی است؛ آلیاژی از جیوه و چند فلز دیگر مانند نقره، قلع، مس و روی. اگر می خواهید با آمالگام بیشتر آشنا شوید، با ما همراه شوید.

دندان های نقره ای

دندان های نقره ای

آمالگام، ماده پرنماینده ایده آلی در دندانپزشکی است؛ چون علاوه برمقرون به صرفه و بادوام بودن، سازگاری مناسبی با بافت های دهان و دندان دارد. آمالگام یکی از پرمصرف ترین مواد پرنماینده در دندانپزشکی ترمیمی است؛ آلیاژی از جیوه و چند فلز دیگر مانند نقره، قلع، مس و روی. اگر می خواهید با آمالگام بیشتر آشنا شوید، با ما همراه شوید.

آمالگام از نظر رنگ با دندان های طبیعی اخلاف زیادی دارد و بدتر از آن بعد از قرار گرفتن در محیط دهان به تدریج ممکن است رنگش تیره تر هم بگردد. بنابراین استفاده از آن برای پرکردن دندان های پیشین که هنگام صحبت کردن دیده می شوند، مناسب نیست. اما برعکس به علت استحکام خوبی که دارد، می توان از آن برای پرکردن دندان های آسیاب بزرک و کوچک که فشار جویدن را تحمل می نمایند، استفاده کرد. گاهی هم از آمالگام برای ترمیم سطوح نامرئی دندان های جلو استفاده می گردد به شرط اینکه پوسیدگی خیلی کوچک باشد و میزان کمی از آمالگام برای ترمیم دندان کافی باشد چون اگر میزان زیادی آمالگام در سطح پشتی دندان های جلویی استفاده گردد، سیاهی آن از روی دندان به چشم می خورد و چشم انداز چندان زیبایی نمی باشد.

پوسیدگی حاشیه ای

اگر از دوستان و افراد خانواده تان سوال کنید می بینید که بیشتر آنها حداقل یکی از دندان هایشان با آمالگام این ماده سیاه، پر شده است. به راستی چرا آمالگام بیش از سایر مواد پرنماینده در دندانپزشکی ترمیمی به کار گرفته می گردد؟ یکی از دلایل آن این است که آمالگام تطابق نسبتا خوبی با دیواره های حفره دندان پس از برداشتن پوسیدگی، برقرار می نماید بنابراین بزاق و میکروب های پوسیدگی زا نمی توانند از حاشیه پرکردگی آمالگام دوباره وارد دندان شوند و بار دیگر دندان را پوسیده نمایند. نمک هایی فلزی حاصل از واکنش آمالگام و بزاق، فاصله بین دندان و آمالگام درون حفره را پر نموده و دیگر جایی برای نفوذ میکروب ها و پوسیدگی ثانویه دندان باقی نمی ماند. به زبان ساده تر دندان هایی که با آمالگام در مقایسه با مواد پر نماینده همرنگ دندان، پر می شوند در آینده کمتر در حادثه پرکردگی، دچار پوسیدگی می شوند.

آمالگام چگونه دندان را ترمیم می نماید؟

وقتی که آمالگام به تازگی با جیوه مایع مخلوط می گردد، خاصیت شکل پذیری دارد. بنابراین می توان آن را به آسانی درون حفره آماده شده دندان که تمام پوسیدگی های آن خارج شده است، فشرده کرد. پس از اینکه دندانپزشک با آمالگام حفره دندان شما را پر کرد، با وسایل مخصوصی به آن شکل می دهد و شیارها و برجستگی هایی یک دندان طبیعی را روی آن به وجود می آورد. سپس آن را با قلمهای مخصوصی براق می نماید. از قلم نیاندازید یک هفته پس از ترمیم دندانتان با آمالگام برای پرداخت نهایی پرکرد گی دندانتان به دندانپزشک مراجعه کنید.

خوبی و بدی آمالگام

ترمیم دندان با آمالگام بسیار آسان است و تکنیک خیلی پیچیده ای ندارد. با آمالگام به راحتی می توان شکل طبیعی دندان را بازسازی کرد. بعلاوه ترمیم های آمالگام فشارهای جویدن را تحمل می نمایند و مقاومت کافی در برابر شکستن دارند. معمولا یک ترمیم آمالگام مناسب، سال ها به شما سرویس می دهد. عیب اساسی آمالگام این است که به ساختمان دندان باند نمی گردد برعکس مواد ترمیمی همرنگ دندان که با مولکول های مینا و عاج باند می شوند. رنگ تیره آمالگام هم، چندان زیبا نیست به همین علت، این ماده نقره ای، در برخی کشورهای اروپایی، از رده خارج شده است.

آمالگام؛ عصای دست دندانپزشکان

آمالگام، ماده ترمیمی مناسبی برای بیشتر دندان ها است و حتی در شرایطی برترین ماده پرنماینده مقرون به صرفه است. بیایید با هم به قلمرو فرمانروایی این آلیاژ نقره ای نگاهی بیندازیم: سن: دندانپزشکان از آمالگام برای ترمیم دندان های همه افراد، پیر و جوان استفاده می نمایند. این پرنماینده نقره ای را می توان برای ترمیم دندان های شیری بچه ها و دندان های دائمی عظیمسالان در تمام سنین استفاده کرد. ترمیم پوسیدگی های کوچک تا میانه: اگر پوسیدگی دندان شما، میزان اش کوچک تا میانه است، آمالگام ماده ترمیمی مناسبی برای پرکردن دندانتان پس از برداشتن پوسیدگی است. دندان های عقبی: دندان های آسیابی عظیم و کوچک، دندان هایی هستند که فشار ناشی از جویدن غذاها را تحمل می نمایند، بنابراین در صورت پوسیده شدن، باید با مواد محکمی، ترمیم شوند، آمالگام نیروهای ناشی از جویدن را به راحتی تحمل می نماید و ترمیم مناسبی برای دندان های عقبی است. بهداشت دهانی ضعیف: اگر شما فقط گاه گاهی به سراغ مسواک و خمیر دندان می روید و بهداشت دهان و دندان هایتان را رعایت نمی کنید، آمالگام مناسب ترین ماده برای ترمیم دندان های شماست. قیمت و هزینه: آمالگام ماده پرنماینده مقرون به صرفهی است و هزینه ترمیم دندان با آمالگام، کمتر از ترمیم دندان با مواد همرنگ دندان و روکش است.

آمالگام برای چه کسانی ممنوع است؟

گرچه آمالگام تقریبا برای ترمیم دندان های بسیاری از افراد مناسب است ولی این به آن معنی نیست که همه افراد می توانن از آن استفاده نمایند. آمالگام هم مانند هر داروی دیگری برای برخی افراد منع مصرف دارد: پوسیدگی های عظیم: اگر بخش وسیعی از ساختمان دندان شما به علت پوسیدگی، تخریب شده است، آمالگام ترمیم مناسبی برای آن نیست. این دندان ها بهتر است روکش شوند. حساسیت به آمالگام: برخی افراد به جیوه آمالگام و یا سایر فلزات موجود در آن آلرژی و یا حساسیت دارند. این افراد نباید از آمالگام در ترمیم دندان شان استفاده نمایند.

منبع: www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1834

به "دندان های نقره ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دندان های نقره ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید