حمله به نقاشی معروف مونالیزا در موزه لوور

به گزارش مجله وتورلد، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر شده، حمله به نقاشی معروف مونالیزا در موزه لوور صورت گرفت.

حمله به نقاشی معروف مونالیزا در موزه لوور

تصاویری در شبکه های اجتماعی دست به دست می گردد که در آن یک مرد که با پوشش یک پیرزن کوشش نموده روی نقاشی معروف مونالیزا در موزه لوور کیک بمالد، دستگیر شده است.

خوشبختانه کیک در واقع با شیشه ای که از آثار لئوناردو داوینچی در موزه لوور پاریس محافظت می نماید، برخورد نموده و آسیبی به این نقاشی گران قیمت وارد نشده است.

بر اساس اعلام شاهدان، عامل این اقدام مردی روی ویلچر با کلاه گیسی بر سر بوده که در کمال تعجب سایر مهمانان، ناگهان از جای خود برخاسته و با نزدیک شدن به نقاشی مونالیزا یک کیک را به سمت آن پرتاب نموده است. پس از آن مسئولان حراست موزه با سرعت این مرد را از محوطه بیرون می نمایند، درحالیکه سایر بازدیدنمایندگان حاضر بی وقفه به گرفتن عکس ادامه دادند.

این نقاشی که بین سالهای 1503 تا 1519 به وسیله لئوناردو داوینچی خلق شده، پیش از این نیز چندین بار مورد حمله افراد قرار گرفته است. مردی در دهه 1950 به سمت این نقاشی اسید سولفوریک پرتاب کرد که روی نقاشی تأثیر گذاشت و یک دانشجوی بولیویایی هم با سنگ به آن ضربه زد.

زنی که در سال 1974 در یک نمایشگاه در توکیو حضور داشت، روی جایگاه چرخدار خود رنگ قرمز پاشید تا از این طریق نارضایتی خود را از نبود رمپ های دسترسی ابراز کند. بعلاوه یک توریست روسی در تابستان سال 2009 یک فنجان چای به سمت نقاشی مونالیزا پرتاب کرد.

پس از درگذشت لئوناردو در سال 1519، مونالیزا در فرانسه جایی که این هنرمند سالهای پایانی عمرش را گذانده بود، باقی ماند. این نقاشی برای چندین قرن در مالکیت خاندان سلطنتی باقی ماند تا اینکه در نهایت در سال 1797 بطور دائمی در لوور به نمایش عایدی.

مونالیزا در اوایل قرن بیستم تقریبا هنوز برای افراد خارج از دنیا هنر اثری ناشناخته محسوب میشد اما در سال 1911 یک ماجرا سرقت، این نقاشی را در مرکز توجه قرار داد. وینچنزو پروجا، یکی از کارمندان ایتالیایی موزه لوور با هدف بازگرداندن این نقاشی به ایتالیا این نقاشی را از موزه دزدید. او دو سال این نقاشی را در آپارتمانش پنهان کرد و سپس آن را به مدیر گالری اوفیتزی نشان داد که در نتیجه آن مونالیزا دو هفته در اوفیتزی نمایش داده شد. مونالیزا در نهایت به لوور بازگردانده شد و پروجا نیز به تحمل شش سال حبس محکوم شد.

این اتفاق باعث شد مونالیزا در مرکز توجه قرار بگیرد و مردم آن را به عنوان نمونه ای از رنسانس والا مورد تحسین قرار دهند. از آن موقع تا به امروز، این نقاشی هدف خرابکاری هایی قرار گرفته که البته به معروفیت این نقاشی افزودند.

با توجه به گذشته پر هرج و مرج و معروفیت چشمگیر مونالیزا، این شاهکار این روزها در پشت لایه ای از شیشه ضدگلوله به نمایش گذاشته می گردد. حتی با وجود چنین شرایط خاص و بحث برانگیز، مونالیزا همچنان یکی از محبوب ترین آثار نمایشی لوور است و بدون شک یکی از پربازدیدترین تابلوهای نقاشی دنیا محسوب می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 18 تیر 1401 بروزرسانی: 18 تیر 1401 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2117

به "حمله به نقاشی معروف مونالیزا در موزه لوور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمله به نقاشی معروف مونالیزا در موزه لوور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید