جریان این مایع در بدن، سموم مغز را دفع و خطر آلزایمر را دور می نماید

به گزارش مجله وتورلد، یافته های نو محققان دانشگاه بوستون، نشان داد: جریان مایع مغزی نخاعی در مغز با فعالیت مغز در بیداری مرتبط است. این یافته ها می توانند برای درمان بیماری هایی مانند اختلال آلزایمر که با کاهش جریان مایع مغزی نخاعی مرتبط هستند، مفید باشند.

جریان این مایع در بدن، سموم مغز را دفع و خطر آلزایمر را دور می نماید

همانطور که کلیه ها به دفع مواد زائد سمی از بدن ما یاری می نمایند، مایع مغزی نخاعی نیز مسئول حذف سموم از مغز، به خصوص در هنگام خواب است. تحقیقات نشان داد که کاهش جریان مایع مغزی نخاعی با تضعیف سلامت مغز و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، مرتبط است.

بر اساس شواهد حاصل از مطالعات خواب، محققان این فرضیه را مطرح کردند که فعالیت مغز در هنگام بیداری نیز می تواند بر جریان مایع مغزی نخاعی تأثیر بگذارد. دانشمندان برای آزمایش فرضیه خود، یک الگوی شطرنجی را به افراد نشان دادند که روشن و خاموش می شد و سپس فعالیت مغز و سرعت جریان مایع مغزی نخاعی آنها را به صورت همزمان ثبت کردند.

محققان مشاهده کردند: اکسیژن خون ثبت شده به وسیله fMRI هنگامی که الگو قابل مشاهده بود افزایش و با خاموش شدن آن کاهش یافت. سپس، آنها دریافتند: جریان مایع مغزی نخاعی، سیگنال اکسیژن خون را به شکل معکوسی منعکس می نماید، به طوری که وقتی الگوی شطرنجی خاموش باشد، افزایش می یابد.

آزمایش های بیشتر نشان داد: تغییر مدت زمان نمایش الگو، بر خون و مایع مغزی نخاعی تأثیر می گذارد و پیوند خون و مایع مغزی نخاعی را نمی توان تنها با ریتم های تنفس یا ضربان قلب، شرح داد.

دانشمندان اظهار داشته اند: یافته های این مطالعه نشان داده اند که ما می توانیم با نشان دادن تصاویری با الگوهای خاص، تغییرات زیادی را در جریان مایع مغزی نخاعی در مغز بیدار ایجاد کنیم.

محققان ادامه داده اند: این یافته ها پیشنهاد می دهند که قرار گرفتن در معرض یک الگوی چشمک زن می تواند جریان مایع مغزی نخاعی را افزایش دهد و این موضوع به نوبه خود می تواند راهی برای مبارزه با کاهش طبیعی یا غیرطبیعی جریان این مایع در مغز، که در اثر افزایش سن یا بیماری اتفاق می افتد، باشد. یافته های تحقیقاتی در مجله PLOS Biology منتشر شده اند.

منبع:سیناپرس

منبع: فرادید
انتشار: 12 فروردین 1402 بروزرسانی: 12 فروردین 1402 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2257

به "جریان این مایع در بدن، سموم مغز را دفع و خطر آلزایمر را دور می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جریان این مایع در بدن، سموم مغز را دفع و خطر آلزایمر را دور می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید