ثبت جهانی ماسوله در دستور کار میراث فرهنگی گیلان

به گزارش مجله وتورلد، کارشناس اداره کل میراث فرهنگی گیلان گفت: هم اکنون پروژه ثبت جهانی ماسوله به طور ویژه در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان قرار گرفته است.

ثبت جهانی ماسوله در دستور کار میراث فرهنگی گیلان

راقم سطور اضافه کرد: ثبت جهانی این پروژه بزرگ با همت یک ارگان یا دستگاه اجرایی محقق نخواهد شد و با توجه به موانع بزرگی که بر سر راه ثبت جهانی وجود دارد مستلزم توجه و همت دستگاه های اجرایی استان و در راس آن استانداری گیلان است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه تا به امروز اثری از استان گیلان به صورت اختصاصی به ثبت جهانی یونسکو نرسیده است، ثبت جهانی ماسوله به عنوان اولین اثر تاریخی می تواند موجب معرفی ماسوله و حتی گیلان به جهانیان و ورود گردشگران خارجی به استان شود که تقویت بنیه اقتصادی و توسعه گیلان را به ارمغان خواهد داشت.

سطور بیان کرد: با حضور گردشگران بین المللی برای بازدید از یک اثر که ثبت میراث جهانی شده، به نظر می رسد زیرساخت های مقصد نیز در ابعاد اقامتی، پذیرایی، ارتباطی و جاده ای و حمل و نقل زمینی یا هوایی بهبود یابد و کسب وکارهای کوچک و بزرگ محلی مرتبط با خدمات گردشگری به این واسطه شکل گیرد و افزایش اشتغال را به همراه داشته باشد.

این کارشناس اضافه کرد: قرار دریافت سایت ماسوله در فهرست آثار جهانی به ویژه از آن جهت حائز اهمیت است که موجب توجه هر چه بیشتر به اهمیت آن و بسترساز حفاظت بهتر از آن می شود.

وی ادامه داد: تثبیت حاکمیت کشور میزبان بر منطقه ثبت شده، افزایش توجه و آگاهی مردم و مسئولان نسبت به حفظ اثر، افزایش درآمد بومیان و جذب کمک های بین المللی در مواقع اضطراری را می توان از دیگر مزایای ثبت جهانی مطرح نمود.

سطور بیان کرد: اما نکته ای که بیش از پیش باید بدان توجه شود محدودیت کشورها در ارائه پرونده های ثبت به سازمان یونسکو است و بر این اساس فقط پرونده های شاخص و بدون نقص کاندیدای ارائه به این سازمان ارسال خواهند شد و با توجه به اینکه بیش از 50 رقیب برای پرونده ماسوله در داخل کشور وجود دارد، نیازمند توجه بیشتر و اولویت بخشی نسبت به پرونده ثبت جهانی ماسوله در استان است تا پایانی بر این فرصت سوزی باشد.

بر اساس این گزارش، شهر تاریخی ماسوله با قدمتی 800 تا هزار ساله است که در سی ام مردادماه سال 1354 به شماره 1090 بصورت یک مجموعه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، اما برخلاف تصور بسکمک از فعالان عرصه های اجتماعی و گردشگری هنوز پیروز به ثبت در فهرست آثار جهانی نشده است و تا کنون مورد بی مهری برخی مسئولان قرار گرفته است که دغدغه ای برای ثبت جهانی این اثر فاخر نداشته اند.

این شهر تاریخی در جنوب غربی استان گیلان و در 60 کیلومتری شهر رشت واقع است که یکی از نقاط تاریخی، سرسبز و خوش آب و هوای شمال ایران با هوای مه آلود، تابستان های خنک و زمستان های پربرف است که بومیان آن را طیفی از اقوام وابسته به تالش ها، آذری ها، گیلک ها و برخی مهاجران از بخش های شرقی ایران تشکیل می دهند؛ جملگی اینها خود را ماسوله ای می شناسند. موقعیت ژئواستراتژیک و قراردریافت در شاهراه ارتباطی قدیمی گیلان و آذربایجان و همچنین وجود کاروانسراهای تاریخی موید این موضوع است که پیشینه بسکمک از مردمان این سرزمین داد و ستد و صنعتگری بوده است اما در حال حاضر اقتصاد ماسوله متکی بر گردشگری است.

همچنین ثبت جهانی ماسوله از سال 1390 در دستور کار قرار گرفت، اما نبود مدیریت یکپارچه شهری، نبود طرح ساماندهی گردشگری و وجود 11 ساختمان ناهمگون اداره برق، آب و فاضلاب، مخابرات، هواشناسی، تعاونی صنایع دستی، درمانگاه، 2 واحد تجاری، 2 واحد مسکونی در حریم فضای سبز از جمله موانعی است که بر سر راه جهانی شدن ماسوله وجود داشته و دارد.

منبع : ایرنا

منبع: چمدان
انتشار: 1 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 819

به "ثبت جهانی ماسوله در دستور کار میراث فرهنگی گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت جهانی ماسوله در دستور کار میراث فرهنگی گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید