تماشای پایکوبی شکوفه های گیلاس؛ در تور ژاپن

به گزارش مجله وتورلد، باز شدن شکوفه های گیلاس بهارهای ژاپن را به رویایی ترین فصل سفر به این کشور تبدیل نموده اند. مردم ژاپن قرن هاست که این پدیده حیرت انگیز را جشن گرفته و نام هانامی را برای آن انتخاب نموده اند. امروزه فستیوال هانامی با فرهنگ ژاپنی ها درآمیخته و حتی به عنوان یک جاذبه گردشگری هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی این کشور می کشاند. در اینجا می خواهیم درباره جشن شکوفه های گیلاس ژاپن صحبت کنیم.

تماشای پایکوبی شکوفه های گیلاس؛ در تور ژاپن

ژاپن در محاصره شکوفه های چند رنگ بهاری

همزمان با آغاز بهار، تنوع رنگ و گونه های گیاهی صحنه عجاب انگیزی را رغم می زنند. شکوفه های گیلاس سفید و سرخ در گوشه گوشه ژاپن از خاک بیرون آمده و کشور را به مثال بهشت زمینی نموده است. عطر شکوفه های گیلاس و درختان آلو در سراسر شهر پیچیده و روح و جان آدمی را تازه می نماید و چشم انداز ها وسوس انگیزی را برای ثبت عکس، به یادگار می گذارد. در ادامه با این جاذبه های جهانگردی ژاپن آشنا خواهیم شد.

سالانه هزاران جهانگرد برای تماشا شکوفه های گیلاس راهی ژاپن می شوند

بهار، فصل شکوفه های گیلاس در ژاپن

شکوفاهای گیلاس بیشتر در آسیای شرقی می رویند و طولانی ترین مدت شکوفایی آن در توکیو (Tokyo) ثبت شده و به همین دلیل ژاپن را سرزمین ساکورا (در زبان ژاپنی به معنی شکوفه گیلاس است) می نامند. برترین زمان تور ژاپن در فصل بهار می باشد.

عکس شکوفه های گیلاس ژاپن

پیوند فرهنگی ژاپن و ساکورا

در طول تاریخ این کشور به ساکورا اهمیت داده شده است. موتواوری نوریناگا محقق و پژوهشگر فرهنگی ژاپن در دروه میجی می نویسد روح ژاپنی ها با ساکورا همخوانی دارد و با اینکه عمر ساکورا کوتاه است، اما با تمام توان، زیبا زندگی می نماید و همتایی ندارد. پرانرژی و سرزنده بودن از دیرباز سبب علاقه مردم ژاپن بوده است. در آیین بودا از ساکورا به عنوان اصل ناپایدار امور دینوی یاد می نمایند و در اشعار بسیاری این مورد یافت می گردد.

نویسنده دیگری راه و رسم سامورایی را همچون شکوفه های ساکورا می داند. زیرا شکوفه های ساکورایی برخلاف گل های دیگر، قبل از پژمرده شدن در اوج زیبایی پر پر می گردد و این به معنای مرگ زودهنگام توام با ایثار و ازخودگذشتگی است.

امروزه در درجات شغلی اداره پلیس و ارتش ژاپن از تصویر ساکورا به عنوان نمادی از ایثار این افراد در راستای حفظ جان و مال مردم بکار می رود. پشت سکه های 100 ینی هم این نشان یافت می گردد.

شکوفه های بهاری نزد مردم ژاپن، از احترام ویژه ای برخودار است

فستیوال هانامی ژاپن

هم زمان با شکوفه های درختان آلو و شکوفه های گیلاس در ژاپن، فستیوال بهاره در این کشور آغاز شده و جهانگردانی از سراسر نقاط جهان در این رویداد شرکت می نمایند.

هانامی یکی از مهم ترین و سنتی ترین این فستیوال هاست که هرسال در ژاپن و سایر جهان از اواخر ماه مارس و اویل ماه آوریل، برگزار می گردد.

هانامی در زبان ژاپنی به معنی تماشا گل ها است. هرساله هزاران نفر در سراسر ژاپن به پارک هایی که شکوفه های گیلاس در آن رویده همراه با خانواده و دوستان رفته و درختان را با فانوس های کاغذی شکل تزیین می نمایند. بزم آنان گاه تا پاسی از شب ادامه می یابد. ساعت ها قبل از مراسم زیراندازهای آبی که در منطقه ها مختلف به منظور جای گرفتن، پهن شده است، خبر از ذوق و اشتیاق مردم این سرزمین برای شرکت در رویدادهای سنتی را می دهد.

این مراسم معمولا با خوردن غذا، نوشیدنی، بازی کردن و گوش دادن به موسیقی می گذرد. ازجمله خوراکی هایی که در این جشن همراه خود می برند شامل ظرف بنتو که باکس بندی ست و در آن برنج پخته شده، ماهی، گوشت، اُوکازو(طیف گوناگونی از انواع غذا گفته می گردد که همراه غذای اصلی می خورند)، سوشی، ترشی، شیرینی های دنگو و ساکی(نوعی نوشیدنی مخصوص ژاپنی) دیده می گردد.

بقچه های خاص غذای ژاپی ها، که باکس بندی شده است

تاریخچه هانامی

هانامی برای اولین بار در سال های 710 تا 794 میلادی و در دوره دوره نارا (بخشی از تاریخ ژاپن) در بین اشراف مرسوم شد. اصطلاح هانامی برای اولین در داستان گِنجی به شکوفه گیلاس تشبیه شده است.

از دوره ادو (بخشی از تاریخ دوران پیشامدرن ژاپن) هانامی در بین عموم مردم رایج شد و امپراتور توکوگاوا یوشیمونه هشتمین امپراتور این دوران برای تشویق مردم و ترویج بیشتر هانامی دستور کاشت گسترده درختان گیلاس را در سراسر کشور صادر کرد. در این روز مردم می نوشیدن و جشن می گرفتند.

بعضی از مردم ژاپن با لباس های سنتی در این جشن حاضر می شوند

توکیو

شهر توکیو مرکز ژاپن، یکی برترین منطقه ها برگزاری جشن هانامی است و در فهرست صد پارک برگزیده این مراسم، پنج پارک از این شهر در فهرست واقع شده است.

پارک شینجوکو گیوئن: این پارک در منطقه شینجوکو توکیو واقع شده است. مساحت آن 58/3 هکتار است و دارای هزار و 300 درخت و 65 نوع ساکورا می باشد که جز معروف ترین پارک های این شهر برای مراسم هانامی است.

پارک اوئنو: یکی از پارک های واقع در منطقه تایتو توکیو است. جذابه های آن توانسته بیش از 10 میلیون جهانگرد را در سال های اخیر جذب کند و یکی از محبوب ترین پارک های این کشور تلقی گردد. بعلاوه جشنوراه شکوفه های گیلاس را هر ساله در آن برگزار می گردد.

پارک سومیدا: این پارک هم در منطقه تایتو است و یکی از برترین مکان ها برای تماشا شکوفه های گیلاس می باشد.

دو پارک پارک اینوکاشیرا و پارک کوگانِی هم، برای شرکت در جشن هانامی بسیار مطرح هستند. بعلاوه می توان از معابد کامیدو تنجین، یوشیما تنجین و اوشی تنجین کیتانو هم نام برد.

چشم انداز خارق العاده بهار در پارک شینجوکو گیوئن

هانامی در دیگر کشورها

جشن های کوچک تری همزمان با هانامی در کشورهای تایوان، چین، فیلیپن و کره برگزار می گردد. جالب است بدانید، این مراسم در ایالات متحد آمریکا از محبوبیت زیادی برخوردار است. درسال 1912 سه هزار و 20 اصله درخت ساکورا به نشانه دوستی بین مردم ژاپن و امریکا، به این کشور هدیه و در اطراف کاخ سفید کاشته شد. در همان سال دو هزار اصله درخت به نیویورک اهدا گشت و در پارک ساکورا در منتهن گذاشته شد. این درختان به عنوان جاذبه توریستی مورد توجه هستند و هرساله جشن ملی شکوفه های گیلاس در اوایل بهار برگزار می گردد.

این مراسم بعلاوه در اروپا هم جشن گرفته می گردد. مردم در فلاند، رم، استکهلم در امکانی که شکوفه های گیلاس رویده که اغلب اهدایی ژاپن به دولت های این کشورهاست، جمع شده و جشن می گیرند.

بهار و شکوفه های گیلاس در کره جنوبی

سوالات متداول

جشن هانامی در ژاپن به چه مناسبت برگزار می گردد؟

هانامی یک سنت دیرینه ژاپنی برای استقبال از بهار است. این جشن که به عنوان جشن شکوفه های گیلاس نیز شناخته می گردد هر ساله برای قدردانی از زیبایی های طبیعت برگزار می گردد.

فستیوال هانامی در کدام کشورها برگزار می گردد؟

هانامی علاوه بر ژاپن در کشورهای تایوان، چین، فیلیپن و کره جنوبی نیز برگزار می گردد.

برای مشاهده قیمت و خرید تور ژاپن از خبرنگاران کلیک کنید.

خرید تور ژاپنمنبع: ستاره ونک
انتشار: 16 اسفند 1401 بروزرسانی: 16 اسفند 1401 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2248

به "تماشای پایکوبی شکوفه های گیلاس؛ در تور ژاپن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تماشای پایکوبی شکوفه های گیلاس؛ در تور ژاپن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید