استارلاینر آذر به فضا می رود

به گزارش مجله وتورلد، شرکت بوئینگ اعلام نموده است که پرتاب فضاپیمای استارلاینر را در ماه دسامبر(آذر) انجام خواهد داد.

استارلاینر آذر به فضا می رود

شرکت بوئینگ(Boeing) در نظر دارد که دومین مأموریت آزمایشی بدون سرنشین فضاپیمای استارلاینر(Starliner) خود را زودتر از ماه دسامبر انجام ندهد.

این مأموریت موسوم به OFT-2، دومین کوشش بوئینگ برای پرتاب تاکسی جدید فضانوردان خود به ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) است که در ادامه ماموریت موسوم به OFT-1 انجام می گردد. بروز یک مشکل جزئی در این ماموریت موجب شد که فضاپیمای استارلاینر در دسامبر سال 2019 به ایستگاه فضایی بین المللی نرسد.

مقامات ناسا در بیانیه ای اعلام نموده اند که اگر این وسیله نقلیه جدید فضایی بتواند ایمنی فصانوردان را طی سفر به ایستگاه فضایی بین المللی و از ایستگاه به زمین فراهم کند، بوئینگ خواهد توانست پرتاب فضانوردان را به این آزمایشگاه مداری، از اوایل ژوئن 2021 شروع نماید.

در ادامه بیانیه ناسا آمده است: نخستین پرواز آزمایشی سرنشین دار استارلاینر که Crew Flight Test نام دارد، مایک فینک(Mike Fincke) و نیکول من (Nicole Mann)، فضانوردان ناسا و کریس فرگوسن (Chris Ferguson)، فضانورد بویینگ را به ایستگاه فضایی بین المللی خواهد برد. اگر این پرواز سرنشین دار موفقیت آمیز باشد، بوئینگ می تواند پروازهای سرنشین دار را از دسامبر 2021 شروع کند.

نخستین ماموریت سرنشین دار بوئینگ موسوم به استارلاینر 1(Starline 1)، جانت اپس(Jeanette Epps)، سونیتا ویلیامز(Sunita Williams) و جاش کاسادا(Josh Cassada)، فضانوردان ناسا را به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل خواهد نمود. همه مأموریت های استارلاینر، با موشک اطلس 5(Atlas V) و از پایگاه فضایی کیپ کارناوال(CCAFS) در فلوریدا به فضا پرتاب خواهند شد.

بوئینگ و ناسا در ابتدا قصد داشتند پرواز آزمایشی استارلاینر را در اواسط 2020 انجام دهند اما این برنامه به تعویق افتاد. طی نخستین پرواز آزمایشی در دسامبر سال 2019، بروز مسائل فنی موجب شد که فضاپیمای بوئینگ در مدار اشتباه قرار بگیرد و نتواند به ایستگاه فضایی بین المللی برسد. به این ترتیب، استارلاینر به جای باقی ماندن در مدار، تنها پس از دو روز به زمین بازگشت.

ناسا و بوئینگ در پی بروز این مشکل، گروه مستقلی را مسئول رسیدگی به آن کردند. این آنالیز که در ماه ژوئیه انتها یافت، نشان داد که دو مشکل نرم افزاری عظیم و قطع موقت ارتباطات هنگام پرواز آزمایشی، دلیل این مشکل بوده است. گروه آنالیز تشخیص دادند که بوئینگ باید پیش از ماموریت بعدی استارلاینر، 80 اقدام اصلاحی را انجام دهد که به گفته ناسا، بوئینگ تا به امروز 75 درصد آنها را انجام داده است.

اگرچه استارلاینر با قابلیت استفاده مجدد طراحی شده است اما بوئینگ برای مأموریت OFT-2 از یک استارلاینر جدید استفاده خواهد نمود. در بیانیه ناسا آمده است که این کپسول جدید، تجربه پرواز مداری را پیش از مأموریت با فضانوردان، برای گروه های اجرایی فراهم خواهد نمود. کپسول مورد استفاده در OFT-1 که با نام مستعار کالیپسو(Calypso) معرفی شده است ، در مأموریت استارلاینر1 دوباره مورد استفاده قرار خواهد گرفت.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 30 مهر 1399 بروزرسانی: 30 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1239

به "استارلاینر آذر به فضا می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استارلاینر آذر به فضا می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید