ابزارهای علمی مأموریت تیان ون-1 چین در راه مریخ با موفقیت آزمایش شد

به گزارش مجله وتورلد، فضاپیمای تیان ون-1 (Tianwen-1) چین، جهت خود را به خوبی پشت سر می گذارد و با آزمایش ابزارهای علمی، برای دومین تصحیح مداری در هفته های آینده آماده می شود.

ابزارهای علمی مأموریت تیان ون-1 چین در راه مریخ با موفقیت آزمایش شد

طبق اعلام سازمان ملی فضایی چین (CNSA)، تا ساعت 11:20 منطقه زمانی شرقی (19:50 به وقت تهران) 19 آگوست (29 مرداد) فضاپیمای تیان ون-1 که شامل یک مدارگرد، یک سطح نشین و یک مریخ نورد است، 8.23 میلیون کیلومتر از زمین فاصله گرفته بود و در جهت مناسب به سمت مریخ قرار گرفته است.

هم زمان مهندسان این مأموریت ابزارهای مدارگرد شامل مغناطیس سنج مریخ، طیف سنج کانی شناسی و دوربین های کیفیت متوسط و کیفیت بالای سنجش از دور را با موفقیت آزمایش کردند.

وانگ چوانگ (Wang Chuang) طراح ارشد تیان ون-1 در این زمینه گفت: تا به امروز همه چیز خوب است و در حال حاضر ما شرایط سلامت آن را پایش می کنیم و به طور مرتب بازبینی های لازم را انجام می دهیم.

گفتنی است مغناطیس سنج مریخ، محیط مغناطیسی مریخ را بررسی می کند. طیف سنج کانی شناسی، ترکیب و توزیع مواد معدنی را تجزیه وتحلیل خواهد کرد و دوربین ها وظیفه نقشه برداری از سیاره سرخ را بر عهده دارند و به بررسی ساختار زمین شناختی آن می پردازند.

این مدارگرد در مجموع 7 ابزار علمی دارد و مریخ نورد نیز 6 ابزار دیگر را شامل می شود.

طبق به روزرسانی تازه ای که سازمان ملی فضایی چین در روز یکشنبه 23 آگوست (2 شهریور) ارائه داده، تیان ون-1 تا این تاریخ 9.27 میلیون کیلومتر از جهت 86.5 کیلومتری خود را پیموده است.

این فضاپیما دومین تصحیح جهت خود را در ماه سپتامبر (اواسط شهریور) انجام خواهد داد و پس از آن 2 تصحیح جهت دیگر نیز پیشِ رو خواهد داشت.

نخستین مانور تصحیح جهت این فضاپیما در تاریخ 1 آگوست (11 مرداد) انجام شد که به مدت 20 ثانیه موتور اصلی خود را روشن کرد. این فضاپیما همچنین عکسی از زمین و ماه را به نمایش گذاشت.

تیان ون-1 در تاریخ 23 جولای (2 مرداد) توسط موشک لانگ مارچ 5 (Long March 5) به فضا پرتاب شد و در ماه فوریه (بهمن) به سیاره سرخ خواهد رسید و وارد مدار آن خواهد شد. تلاش برای فرود سطح نشین آن نیز حدود ماه آوریل 2021 (فروردین و اردیبهشت 1400) و در بخش جنوبی منطقه هامونه اتوپیا (Utopia Planitia) پیش بینی شده است.

تیان ون-1 دومین مأموریتی بود که در ماه های گذشته راهی مریخ شد. مأموریت امید امارات پیش از آن از ژاپن راهی سیاره سرخ شده بود و مأموریت مارس 2020 ناسا نیز کمی پس از آن، مریخ نورد پشتکار و هلیکوپتر مریخی نبوغ را راهی این سیاره کرد تا فصل تازه ای در کاوش های مریخ آغاز شود.

عکس کاور: طرح گرافیکی فضاپیمای تیان ون-1 هنگام تصحیح جهت

Credit: China National Space Administration

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 مهر 1399 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1216

به "ابزارهای علمی مأموریت تیان ون-1 چین در راه مریخ با موفقیت آزمایش شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابزارهای علمی مأموریت تیان ون-1 چین در راه مریخ با موفقیت آزمایش شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید