تور ارزان ارمنستان: هزار پله ایروان

به گزارش مجله وتورلد، همین طور که از اسمش پیداست، هزار پله ایروان از پله های فراوانی تشکیل شده که مرکز شهر را به پارک حقتناک (Haghtanak) و محوطه بنای یادبود (Monument) وصل می نماید. اپرا و تئاتر باله (Ballet Theatre) و ماتناداران (Matenadaran) هم، از جاهایی ست که در مرکز شهر می ببنید. ما در این مطلب سری به هزارپله زدیم تا جاهای مختلفش را به تان معرفی کنیم.

تور ارزان ارمنستان: هزار پله ایروان

با ما سفر کنید و با تور ارزان ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

هزار پله ایروان| ارمنستان

وقتی با هزار پله ایروان روبه رو می شوید، پلکان بزرگی می بینید که از راهروهای درهم پیچیده ای درست شده. این پلکان از سنگ مرمر است، اما در کنارش پله ی برقی هم کار گذاشته اند. روبه روی پلکان باغچه زیبا و بزرگی قرار گرفته است که دورتادورش مجسمه ها و تندیس های مدرن است و همگی از نمادهای داستان های محلی ارمنستان الهام گرفته شده اند. ارمنی ها علاقه فراوانی به این نمادهای داستانی دارند؛ داستان هایی که در کودکی مادربزرگ ها و پدربزرگ ها برای شان تعریف نموده اند، امروز جلوی چشم شان در هزار پله زنده شده اند.

تاریخچه هزار پله ایروان

هزار پله ایروان

شاید برای تان این پرسش پیش بیایید که اولین بار چه کسی به فکر ساخت هزار پله ایروان افتاد؟! ایده وصل کردن بنای یادبود (Monument) به مرکز شهر را اولین بار معمار ارمنی، الکساندر تامانیان، عنوان کرد. از آن جایی که بخش مرکزی شهر در ارتفاع پایین و قسمت شمالی اش بالاتر بود، با هزارپله به هم وصل شان کردند. به ایروان که بروید، در هیچ جایش خیابان صاف پیدا نمی کنید؛ کل شهر در کوهستان قرار گرفته. تامانیان در ابتدا می خواست باغچه ها و آبشارهای فراوانی در این بنا به کار ببرد، اما در حد یک ایده باقی ماند و فراموش شد. بعد از گذشت چند سال، درسال 1970 جیم توروسیان این ایده را اجرا کرد و تا سال 1980 به همراه همکارانش هزارپله را تکمیل کرد.

در سرانجام دهه 80، به خاطر زلزله اسپیتاک و فروپاشی شوروی و در پی آن بحران مالی ارمنستان، ساخت و ساز هزار پله متوقف شد. در نهایت جرارد کفسجیان هزارپله را در سال 2002 دوباره بازسازی کرد؛ افتتاح یک مرکز هنر به نام کفسجیان به همین علت است.

موزه هنر کفسجیان

موزه هنر کفسجیان | جاذبه های جهانگردی ایروان

یکی از جاذبه جهانگردی هزار پله ایروان موزه هنر کفسجیان است که جهانگرد ها را با هنر معاصر ارمنستان آشنا می نماید. این موزه آرشیو مجسمه های هنرمند های بزرگ ارمنی و جهانی مثل: گریگور خانجیان، آرشیل گورکی، فرناندو بوئترو و جان آلتون است. اگر از طرفدارهای هنر معاصرید، حتماً به این موزه بروید؛ دیدتان را به کلی به ارمنستان و هنرمند های ارمنی تغییر می دهد. آثار تجسمی و حجمی ای که در این موزه هستند، حسابی گران اند و حساب کردن قیمت شان کار آسانی نیست.

جاذبه های بیرون هزار پله ایروان

نمای بیرونی هزار پله ایروان

از آن جایی که کل ایروان روی کوه ساخته شده، فضاهای سبز هزارپله در ارتفاع بالایی از شهر قرار گرفته است. به ایروان که می روید، جان می دهد در این فضاهای سبز بنیشینید و یک لیوان بزرگ قهوه نوش جان کنید. در این جا که می نشینید، دورتادورتان پر از مجسمه های جورواجور است که هرکدام شان داستان خودش را دارد. میان این مجسمه ها آثاری از هنرمندهای معروف بین المللی، مثل: لین چادویک، بری فلاناگان، پائول کاکس و فرناندو بوئترو هم به چشم می خورد که عکس های شان توی کتاب های تاریخ هنر معاصر جا خوش نموده است.

چشم انداز ای از شهر

از بالای هزار پله ایروان نمای شهر راببینید

بعد از این که قهوه تان را تمام کردید، وقتش رسیده از هزارپله بالا بروید. اگر انرژی کافی برای بالا رفتن از هزار پله ندارید، نگران نشوید، با پله برقی خیلی سریع تر می رسید. نوک پله ها که بایستید، کل ایروان زیر پای تان است. خیلی از جهانگردهای جهان دوست دارند شهر کوستانی ایروان را از این بالا ببینند. در سال 2011 میلادی بیش تر از 1 میلیون و 200 هزار نفر از این مجموعه بازدید کردند. جهانگرد ها و مردم محلی در تمام فصل ها و در تمام شبانه روز، مشتاق تماشا مجموعه هزار پله ایروان اند.

در هزار پله ایروان همه چیز پیدا می گردد؛ اگر گرسنه اید، تقریباً می توانید هر نوع غذایی که بخواهید در کافه ها و رستوران هایش پیدا کنید. اگر اهل ورزشید، از پله ها بالا بروید و اگر می خواهید خلوت کنید، بالای پله ها یک جای خالی و دنج برای تان پیدا می گردد تا با نمای زیبایی از شهر، در افکارتان فرو بروید!

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2139

به "تور ارزان ارمنستان: هزار پله ایروان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان ارمنستان: هزار پله ایروان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید