نخستین آتشکده دوره ساسانی و پسا ساسانی در مازندران کشف شد

به گزارش مجله وتورلد، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، نخستین آتشکده دوره ساسانی و پسا ساسانی در مازندران کشف شد.

نخستین آتشکده دوره ساسانی و پسا ساسانی در مازندران کشف شد

مهدی عابدینی عراقی، سرپرست پایگاه میراث ملی غار تاریخی اسپهبد خورشید گفت: در کاوش تپه کلای روستای ارفه ده سوادکوه بنایی به مساحت حدود 300 متر با پلان مشابه با چهارطاقی های زمان ساسانیان که در دیگر منطقه ها قلمرو این امپراتوری وجود دارد، بدست آمده که با مصالح سنگ و آجرهایی به ابعاد 38×38×8 سانتیمتر ساخته شده است.

وی اضافه کرد: در مرکز این بنا یک آتشدان با تزئینات گچی کشف شد که کاربرد مذهبی این بنا را به اثبات می رساند و باتوجه به شواهد معماری و سفالین، این آتشکده تا قرن سوم هجری قمری مورد استفاده قرار گرفته و در چندین مرحله الحاقاتی به آن اضافه کرده شده است.

عابدینی توضیح داد: این محوطه در مرکز بافت روستای ارفه ده قرار گرفته و احتمال آسیب و تخریب آن در صورت بی توجهی به اثر وجود دارد.

وی هدف از این کاوش باستان شناسی را شناخت دقیق لایه ها و آثار معماری بر جای مانده و ثبت آن در لیست آثار ملی و خرید از مالک شخصی محوطه اظهار داشت.

سرپرست پایگاه میراث ملی غار تاریخی اسپهبد خورشید اعلام نمود: کاوش باستان شناسی در تپه کلای ارفه ده سوادکوه با مجوز پژوهشکده باستان شناسی کشور از 10 خرداد شروع شده و همچنان در حال اجرا است. این کاوش در راستای فعالیت های پژوهشی پایگاه میراث ملی غار تاریخی اسپهبد خورشید و آثار وابسته به آن برنامه ریزی شده است. این اثر در فاصله پنج کیلومتری غار تاریخی اسپهبد خورشید قرار گرفته و بخشی از مجموعه بناهای مربوط به اسپهبدان تبرستان در این منطقه از سوادکوه است.

منبع: همگردی
انتشار: 30 تیر 1400 بروزرسانی: 30 تیر 1400 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1752

به "نخستین آتشکده دوره ساسانی و پسا ساسانی در مازندران کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین آتشکده دوره ساسانی و پسا ساسانی در مازندران کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید