لامفون در یک نگاه

به گزارش مجله وتورلد، لامفون در کشور تایلند و در فاصله کمی از چیانگ مای واقع شده است. معبد وات پرا تات هاریپونچای، معبد وات چام توی و مجسمه پرا نانگ چام توی از دیدنی های لامفون به شمار می فرایند.

لامفون در یک نگاه

لامفون (Lamphun) مرکز استان لامفون در کشور تایلند، واقع در قاره آسیا است. این شهر در نواحی شمالی کشور نهاده شده است و در فاصله 665 کیلومتری از بانکوک، پایتخت تایلند و 19 کیلومتری جنوب چیانگ مای واقع شده است.

جمعیت لامفون بیش از 14 هزار نفر است. بیشتر ساکنان این شهر را پیروان مذهب بودیسم شامل می شوند و اقلیت های مسیحی و مسلمان درصد بسیاری کمی را به خود داده اند. زبان مردم لامفون، تایلندی است.

لامفون توسط ملکه چاما توی، به عنوان پایتخت پادشاهی هاریپونچای بنیان گذاشته شد. این شهر در اواخر قرن 12، تحت محاصره امپراطوری خمر نهاده شد؛ اما تسلیم نشد. شاه منگرای از پادشاهی لانا در سال 1281، خاتمه لامفون را شکست داد و این شهر به بخشی از سلطنت لانا پیوست. هنگام شکوفایی میانمار در قرن 16، لامفون به مدت دو قرن تحت تسلط این حکومت بود. این شهر در قرن 18 از سلطه میانماری ها خارج شد و در اواخر قرن 19، استان لامفون به عنوان یکی از استان های تایلند رسمیت یافت.

لامفون در کنار دیگر شهرهای کشور، تحت حکومت پادشاهی مشروطه تایلند اداره می گردد. در راس حکومت، رهبران نظامی قرار دارند و همین موضوع موجب اعمال دیکتاتوری در بعضی امور کشور شده است. دولت سه قوه مجریه، مقننه و قضایی را شامل می گردد و 17 شورا بر کار آن نظارت می نمایند.

آب و هوای لامفون استوایی به شمار می رود و میزان بارندگی در فصل تابستان بیشتر از زمستان است. متوسط دمای هوا در طول سال از 20.7 تا 33 درجه سانتی گراد تغییر می نماید و میانگین بارش سالانه 1003 میلی متر برآورد شده است.

نزدیک ترین فرودگاه به لامفون، فرودگاه بین المللی چیانگ مای است که در فاصله 40 کیلومتری از شهر نهاده شده است و در آن پرواز های از/ به پکن، پوکت، کوالالامپور، سنگاپور، دوحه و بعضی مقاصد داخلی و خارجی دیگر برقرار است. با استفاده از اتوبوس می توان از شهرهایی مانند چیانگ مای و لامپانگ به این شهر دسترسی داشت. برای رفت و آمد بین چیانگ مای و لامفون علاوه بر اتوبوس، سونگ تائو و مینی ون نیز موجود است. برای جابجایی های درون شهری تاکسی های موتوری، ریکشاو و دوچرخه گزینه های مناسبی محسوب می شوند.

پارچه های ابریشم تایلندی، محصولات کتان دستباف، کنده کاری های چوبی و میوه لونگان یا چشم اژدها از سوغاتی های لامفون به شمار می فرایند. شما برای خرید می توانید به بازار هفتگی لامفون (Flea Market Lamphun) که در آن اجناس دست دوم نیز به فروش می رسد، سر بزنید.

از محبوب ترین دیدنی های لامفون می توان معبد وات پرا تات هاریپونچای (Wat Phra That Hariphunchai)، معبد وات سان پا یانگ لوانگ (Wat San Pa Yang Luang)، معبد وات چام توی (Wat Chamthewi) و مجسمه پرا نانگ چام توی (Phra Nang Chamthewi Statue) را نام برد.

دیگر دیدنی های لامفون شامل موزه ملی هاریپونچای (Hariphunchai National Museum)، عبادتگاه کو چانگ-کو ما (Ku Chang-Ku Ma)، معبد وات دوی تی (Wat Doi Ti) و معبد وات پرا یوئن (Wat Phra Yuen) می گردد.

منبع: کجارو / tripadvisor.com / tourthailandinlamphun.blogspot.com / wikitravel.org / en.wikipedia.org
انتشار: 1 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 662

به "لامفون در یک نگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لامفون در یک نگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید