صدور شناسنامه واقعی برای ساختمان های شهر تهران، افزایش کیفیت ساخت و ساز در پایتخت

به گزارش مجله وتورلد، تفاهم نامه ساماندهی و استفاده از خدمات سازندگان حقیقی و حقوقی ذیصلاح مسکن و ساختمان با هدف ارتقای کیفیت ساخت و ساز در شهر تهران ما بین کمیسیون های شهرسازی و معماری و عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و سازمان نظام مهندسی استان تهران امضاء شد.

صدور شناسنامه واقعی برای ساختمان های شهر تهران، افزایش کیفیت ساخت و ساز در پایتخت

جهت دریافت خدمات مهندسی ساختمانی با مشاور ساخت در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای ساخت، بازسازی، معماری، محوطه سازی و خرید مصالح ساختمانی را از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران، محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در مورد جلسه هم اندیشی و امضاء تفاهم نامه فی ما بین کمیسیون های شهرسازی و معماری و عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و سازمان نظام مهندسی استان تهران، گفت: امروز توفیق داشتیم، تفاهم نامه ساماندهی و استفاده از خدمات سازندگان حقیقی و حقوقی ذیصلاح مسکن و ساختمان که حاصل بیش از 10 جلسه تخصصی بین کارشناسان طرفین تفاهم نامه و کارشناسان وزارت راه و شهرسازی و اداره راه و شهرسازی استان تهران بود را به امضاء برسانیم.

سالاری با اشاره به موضوع این تفاهم نامه که مربوط به ساختمان های در حال ساخت و پروانه های دریافتی از شهرداری تهران می گردد، توضیح داد: به موجب این تفاهم نامه، مالکین تمام ساختمان های دارای 6 تا 10 طبقه و با مساحت 2000 تا 5000 متر مربع (گروه ج) و ساختمان های بیش از 10 طبقه و با مساحت های بیش از 5000 متر مربع (گروه د) در مناطق 22گانه ملزم می شوند، برای انجام ساخت و ساز، نسبت به انتخاب سازندگان و مجریان ذیصلاح اقدام نمایند.

به گفته وی، انتخاب مجری ذیصلاح نیز به وسیله فضای الکترونیک و سامانه شهروندی که برای این موضوع پیش بینی شده صورت می گیرد و نهایتا با ارتباطی که بین سامانه سازندگان نظام مهندسی و سامانه شهروندی شهرداری تهران برقرار می گردد، مسئولیت آنالیز صلاحیت و ظرفیت انتخاب به عهده سازمان نظام مهندسی خواهد بود که بصورت آنلاین و در سامانه مربوطه اعمال خواهد شد.

سالاری ادامه داد: از آنجایی که تمامی ساخت و سازهای کشور و شهر تهران باید توسط مجریان و سازندگان ذیصلاح انجام گردد. در این تفاهم نامه ما منطقه 2 شهرداری تهران را به عنوان منطقه پایلوت انتخاب کردیم تا از زمان عملیاتی شدن این تفاهم نامه، به مدت یکسال تمام ساختمان های این منطقه با هر تعداد طبقه و هر مساحت، مشمول مجری ذیصلاح شوند و پس از آن و اخذ بازخوردهای لازم تصمیم گیری در مورد سایر مناطق انجام گردد.

شناسنامه فنی و ملکی بصورت واقعی عملیاتی می گردد

محمد سالاری در شرح مفاد این تفاهم نامه اعلام کرد: با عملیاتی شدن مجری ذیصلاح، فرایند تکمیل و تدوین شناسنامه فنی ساختمان توسط مجریان ذیصلاح، مهندسین ناظر و پیمانکاران ذیصلاح نیز بصورت واقعی و در فرایند اجرای ساختمان محقق می گردد، متاسفانه تا به امروز، شناسنامه های فنی و ملکی تهیه نمی شد و آنهایی هم که تهیه می شد، چندان واقع بینانه و در فرایند اجرای ساختمان نبوده است، بلکه بعد از اتمام ساختمان، مهندس ناظر یا مسئولین اجرای ساختمان، آن را تکمیل می کردند. بدین ترتیب با عملیاتی شدن این تفاهم نامه شاهد صدور شناسنامه واقعی برای ساختمان های شهر تهران خواهیم بود و مردم و خریداران املاک و ساختمان ها می توانند مبتنی بر مفاد شناسنامه فنی و ملکی، شناخت واقعی تر و جامع تری نسبت به کیفیت واقعی ساختمان ها داشته باشند.

کاردانان فنی و معماران تجربی نیز مجری ذیصلاح می شوند

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اضافه نمود: یکی از نگرانی های ما در اجرای این تفاهم نامه، کمبود مجری ذیصلاح مورد تایید سازمان نظام مهندسی و وزارت راه بود، لذا علی رغم اینکه مسئولین نظام مهندسی آمارهایی را مبنی بر وجود مجریان ذیصلاح به میزان کافی ارائه دادند اما آن ها را مکلف کردیم پیگیری های لازم را از وزارت راه و شهرسازی انجام دهند تا کاردانان فنی و معماران تجربی نیز بتوانند حداکثر ظرف 3 ماه آینده در فرایند معرفی و انتخاب ، توسط مالکین انتخاب شوند، همچنین سازمان نظام مهندسی را مکلف کردیم از این به بعد تمامی شرکت های پیمانکاری دارای صلاحیت از سازمان برنامه و بودجه کشور بتوانند به عنوان مجری ذیصلاح در این یکسال آزمایشی انتخاب شوند البته این پیمانکاران مکلفند ظرف مدت 6 ماه شرایط خود را با شرایط نظام مهندسی تطبیق دهند.

ارائه تسهیلات ویژه به سازندگان ساختمان که مهندس و دارای شرایط مجری ذیصلاح هستند

وی با اشاره به بندی مبنی بر اینکه مالکینی که واجد شرایط سازنده ذیصلاح هستند، می توانند ظرفیت بیشتری نسبت به سایرین داشته باشند، گفت: رویکرد تصمیم گیری ما باید به این سمت و سو برود که سازندگان ساختمان های در حال ساخت خودشان مهندس و دارای شرایط مجری ذیصلاح باشند و این ایده آل و مطلوب ما است لذا سازمان نظام مکلف به پیگیری و عملیاتی کردن این موضوع و افزایش ظرفیت این سازندگان به وسیله وزارت راه و شهرسازی شد.

اعطای گواهی نامه پایدارسازی گودها به شرکت های ژئوتکنیک ذیصلاح واگذار می گردد

سالاری ادامه داد: یکی دیگر از نکات این تفاهم نامه مربوط به گودهای پرخطر است که همواره یکی از دغدغه های شهروندان، مدیریت شهری و سازمان نظام مهندسی بوده که به همین دلیل مقرر شد اعطای گواهی نامه پایدارسازی گودها به شرکت های ژئوتکنیک ذیصلاح ارائه گردد و مکلف شد، نظام مهندسی فرایند اعطای گواهی های مربوط به پایدارسازی گودها را نیز ظرف مدت یک ماه به وسیله وزارت راه و شهرسازی پیگیری و عملیاتی کند.

شفافیت در انتخاب صلاحیت و ظرفیت مجری ذیصلاح و تکمیل صدور شناسنامه فنی ساختمان

بر اساس گزارش روابط عمومی این عضو شورای شهر تهران، وی اضافه نمود: از آنجایی که ما معتقدیم، تمامی فرایندهای تصمیم گیری و گردش کارها باید بصورت شفاف و قابلیت رصد همگانی داشته باشد تا از فساد، رانت، اعمال سلیقه و بی عدالتی جلوگیری گردد، مقرر شد، تمامی فرایندهای انتخاب مجری ذیصلاح و معرفی آن ها و همچنین فرایند تکمیل شناسنامه فنی و ملکی و سایر گردش کارهای این تفاهم نامه در سامانه های شفافیت شهرداری تهران و سازمان نظام مهندسی منتشر گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1120

به "صدور شناسنامه واقعی برای ساختمان های شهر تهران، افزایش کیفیت ساخت و ساز در پایتخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدور شناسنامه واقعی برای ساختمان های شهر تهران، افزایش کیفیت ساخت و ساز در پایتخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید