روش های بسیار ساده و کاربردی آبیاری گیاهان در مسافرت

به گزارش مجله وتورلد، حتما شما هم مثل من همیشه در زمان سفر دغدغه آبیاری گل و گیاهان منزل خود را دارید. شاید باور نکنید ولی آبیاری گیاهان در مسافرت خیلی راحت تر از آن است که تصورش را می کنید.

روش های بسیار ساده و کاربردی آبیاری گیاهان در مسافرت

قطعا بسکمک از شما گلدان های آپارتمانی، باغچه و بوته های گل و درخت دارید که در زمان مسافرت شاید نخواهید یا نتوانید به کسی برای آبکمک بسپارید. توجه داشته باشید که قبل از سفر به گیاهان خود برسید و آنها را هرس کنید تا هم سالم تر بمانند هم آب کمتری برای مصرف نیاز داشته باشند.

من در اینجا راهکارهای بسیار ساده و کاملا عملی برای شما دارم که می تواند به شما در رفع این مسئله کمک کرده و مفید باشد. کلیه این روش ها بسیار مقرون به صرفه و کم هزینه هستند. دعوت میکنم که با من همراه باشید تا با این روش های آبکمک گیاهان در مسافرت آشنا شوید.

روشهای آبکمک گیاهان باغچه در مسافرت

برای آبکمک گیاهان باغچه در زمان مسافرت دو روش کاربردی زیر وجود دارد:

استفاده از شلنگ و تایمر

برای آبکمک گل و گیاهان در زمان مسافرت شاید خیلی از ما نتوانیم آبکمک باغچه را به کسی بسپاریم. بنابراین می توانیم از شلنگ استفاده کرده و به اینصورت خاک باغچه را مرطوب نگهداریم.

برای این کار می توانیم یک تایمر تهیه کرده و در زمانهای مشخصی که تمایل داریم باغچه آبکمک گردد آب باز و بسته گردد. به این صورت حتی در فصل گرما هم باغچه های ما مرطوب مانده و گیاهان ما با طراوت و شاداب می مانند و دیگر دغدغه ای از بابت گیاهانمان نخواهیم داشت.

استفاده از بطری پلاستیکی بزرگ

در این روش با داشتن چند بطری پلاستکی بزرگ به راحتی می توانیم آب مورد نیاز برای گیاهانمان در باغچه را برای مدتی تامین نماییم.

ابتدا تعداد بطری که نیاز داریم ،بسته به تعداد بوته و درختهایمان، تهیه می نماییم. سپس همه بطری ها را توسط یک میخ داغ شده در بدنه و کف بطری سوراخ می کنیم و در خاک گودال کنده و بطریها را به صورتی که سر آنها بیرون باشد در خاک قرار میدهیم.

بطری را پر از آب کرده و درب آن را می بندیم تا تبخیر نگردد. در زمانی که ما نیستیم کلیه گیاهان ما به وسیله سوراخ های این بطری ها آبکمک خواهند شد.

روشهای آبکمک گیاهان درمسافرت برای گیاهان و گلدانهای آپارتمانی:

برای این کار ما 6 روش بسیار کاربردی و کم هزینه به شما معرفی می کنیم:

  • بطری آب وارونه
  • لگن و حوله
  • استفاده از فیلتر
  • گلخانه کوچک پلاستیکی
  • بطری آب
  • زیر گلدانی
  • آب بانک

بطری آب وارونه

در این روش به یک بطری آب پلاستیکی نیاز داریم تا آن را در خاک گلدان قرارداده و آن را آبکمک کنیم. این کار به دو صورت انجام می گردد:

  • شل کردن در بطری و در خاک قراردادن آن
  • سوراخ کردن در بطری و در خاک قراردادن آن

1: شل کردن در بطری

این مدل از روش های آبکمک گیاهان در مسافرت که هم نصب آسانی دارد و هم به صرفه است، با شل کردن در بطری پر از آب و قراردادن آن در خاک آبکمک شروع می گردد.

نصب بطری این گونه است که خاک را کنده و گودالی ایجاد کنید و بطری را که در آن را شل بسته اید، در آن به صورت وارونه بگذارید. به این صورت آب قطره قطره از در بطری به خاک وارد شده و گیاه را آبکمک می کند.

2: سوراخ کردن در بطری

در این روش ما با ایجاد چند سوراخ بر روی درب بطری به وسیله میخ داغ و به صورت وارونه قرار دادن بطری پر از آب در گلدان، می توانیم آن را آبکمک کنیم.

در این روش نیز باید در گلدان یک حفره ایجاد کرده و بطری پر از آب را در آن قرار دهیم تا آبکمک گلدان به صورت قطره قطره از سوراخ های موجود بر روی درب بطری انجام گردد.

این روش از آبکمک گلدان با بطری وارونه، برای گیاهانی که نیاز به آبکمک روزانه دارند مفید می باشد و به طور متوسط تا 5 روز آب گلدان ها را تامین می کند. یکی از مزایای این روش نصب بسیار آسان و مقرون به صرفه بودن آن است.

لگن و حوله را برای آبکمک گیاهان امتحان کنید

در این بخش از روش های آبکمک گیاهان در مسافرت، ما فقط به یک حوله و لگن نیاز داریم تا بتوانیم عمل آبکمک گیاهانمان را در مدت زمانی که نیستیم به درستی انجام دهیم.

ابتدا لگن را تا نیمه پر از آب می کنیم و حوله ای در آن قرار می دهیم تا آب لگن را به خود جذب کند. سپس گلدان خود را در آن قرار داده تا عمل آبرسانی به گیاهان انجام گردد.

برای گیاهانی که نیاز به آب زیاد دارند، جذب آب از ریشه صورت می گیرد و تا یک هفته می توانید از آبکمک گیاهان خیالتان راحت باشد. ضمناً گلدانتان باید حتما از کف سوراخ باشد تا جذب آب از این سوراخ صورت گیرد.

استفاده از فیلتر برای آبکمک گیاهان در مسافرت

در این روش ما به نخ کاموایی مناسب یا نخ پنبه ای که بتواند آب را به خوبی از خود عبور دهد و همچنین یک ظرف بزرگ آب نیاز داریم. به تعداد گلدان هایمان نخ هایی با طول مناسب بریده و گلدان ها را در اطراف ظرف بزرگ آبمان قرار می دهیم.

توجه داشته باشید که ظرف آب باید در ارتفاع بالاتری از گلدان ها قرار گیرد. یک سر نخ را در ظرف آب و سر دیگر آن را به طور مستقیم در خاک قرار داده یا یک تکه شاخه چوبی یا مداد به آن بسته و در خاک گلدان قرار می دهیم. گلدان را آب می دهیم تا جریان آب از هر دو طرف برقرار گردد.

نکته: حتما توجه داشته باشید که نخ، انتقال جریان آب را شروع کرده باشد، زیرا ممکن است که نخ شما از جنس مناسبی برای این کار نبوده باشد.

این نوع آبکمک برای گیاهانی مناسب است که در هفته سه بار به آبکمک نیاز دارند و بسته به اندازه ظرف آب تا سه هفته عملیات آبکمک انجام می گردد.

استفاده از گلخانه پلاستیکی کوچک را امتحان کنید

دراین راهکار از روش های آبکمک گیاهان در مسافرت ما به 4 عدد میله چوبی یا فلزی نیاز داریم که به صورت عمودی در چهار گوشه گلدان در خاک قرار گیرد و نقش ستون های گلخانه را بازی کنند.

بعد از اینکه میله ها در خاک گلدان قرار گرفتند، یک کیسه پلاستیکی روی گلدان می کشیم البته به صورتی که به گل فشار نیاورد و آسیب نرساند. پلاستیک را زیر گلدان می کنیم تا تکان نخورد. گلخانه پلاستیکی ما آماده است. این عمل محیط اطراف گل را مرطوب نگه می دارد و قطرات آب روی پلاستیک در اثر تبخیر اب گلدان مجدد به گلدان برمی گردد و از خشک شدن آن جلوگیری می کند.

این روش می تواند 6 تا 8 ماه رطوبت گیاه شما را تامین کند و برای گیاهان رطوبت دوست آپارتمانی بسیار مناسب است. ضمناً نباید در برابر آفتاب مستقیم باشد زیرا تابش مستقیم آفتاب باعث بالا رفتن شدید گرما در محیط گلخانه ما می گردد.

از بطری آب برای آبکمک گیاهان استفاده کنید

در این روش آبکمک گیاهان در مسافرت شما به یک عدد بطری پلاستیکی نوشابه نیاز دارید تا روی بدنه و ته بطری سوراخ هایی را ایجاد کنید. سپس در گلدان حفره ای ایجاد کرده و بطری را در خاک قرار دهید و آن را از آب پر کنید. همزمان گلدان را نیز آب بدهید تا این روش آبکمک بتواند مدت بیشتری دوام بیاورد.

حدود 4 سانت از سر بطری را بیرون از خاک قرار دهید. این روش برای گیاهانی مناسب است که هر روز به آبکمک نیاز دارند.

استفاده از زیر گلدانی برای آبکمک گیاهان

در این روش ما به یک زیر گلدانی که از لحاظ اندازه مناسب گلدان ما باشد، نیاز داریم. در آن مقداری ماسه ریخته و از آب آن را پر می کنیم و گلدان را که حتما ته آن باید سوراخ باشد روی زیرگلدانی و ماسه ها قرار می دهیم تا جذب آب از کف گلدان و ریشه ها صورت بگیرد.

این روش آبکمک می تواند 2 تا سه روز دوام بیاورد و برای گیاهانی که به آبکمک زیاد نیاز دارند مناسب نیست. این روش بسیار ساده و بی زحمت است.

استفاده از آب بانک

در بازار ابزاری به اسم آب بانک وجود دارد که قسمت بالایی آن پلاستیکی بوده و قسمت پایینی آن که در خاک قرار می گیرد، سفالی می باشد. این وسیله به بطری آب پلاستیکی نوشابه وصل می گردد تا بتواند آب گلدان را تامین کند. بطری پلاستیکی آب معدنی برای این کار مناسب نمی باشد.

در این روش گلدان و خاک به هر میزان که آب نیاز داشته باشد، مرطوب می گردد زیرا هر چه قدر که خاک خشک باشد قسمت سفالی آب بانک رطوبت بیشتری را وارد خاک می کند.

یکی از مزایای استفاده از آب بانک این است که از ماندن آب اضافه در گلدان و پوسیدن ریشه ها جلوگیری می کند. مزیت دیگر آن این است که همزمان با آب می توانیم کود شیمیایی را در آب حل کرده و به گیاه به طور مستمر کود بدهیم تا همیشه تامین باشد.

یک بطری 1.5 لیتری آب، برای یک گلدان سایز 26 تا دو هفته آبکمک را انجام می دهد. برای گلدان هایی که از آب بانک استفاده می کنند زیر گلدانی لازم نیست.

در این روش می توانید ته بطری آب را بریده تا دیگر لازم نباشد هر بار که می خواهید بطری را از آب پر کنید آن را از خاک بیرون بیاورید بلکه از ته باز بطری برای پر کردن آن استفاده کنید.

سخن آخر در رابطه با آبکمک گیاهان در مسافرت

اگر از سفر برگشتید و متوجه شدید که گیاهانتان پژمرده و بیحال شده اند اصلا نگران نباشید زیرا با چند روز آبکمک مناسب و رسیدگی دوباره مثل قبل شاداب و زیبا شده و به محیط منزلتان طراوت و سرسبزی را برمی گردانند. توجه داشته باشید که کلیه روش های آبکمک گیاهان در مسافرت ذکر شده در بالا، همگی استفاده شده و عملی هستند و می توانید با خیال راحت و بدون نگرانی از سلامت گیاهان دوست داشتنی خود به مسافرت بروید.

منبع: الی گشت
انتشار: 5 دی 1399 بروزرسانی: 5 دی 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1374

به "روش های بسیار ساده و کاربردی آبیاری گیاهان در مسافرت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های بسیار ساده و کاربردی آبیاری گیاهان در مسافرت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید