برترین غذا برای بوی بد دهان چیست؟ (6 غذا برای برطرف هالیتوزیس)

به گزارش مجله وتورلد، اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت می کنید اما هنوز از بوی بد دهان (هالیتوزیس) شکایت دارید، باید نگاهی به رژیم غذایی خود بیندازید. برخی از غذاها بوی بد ایجاد می نمایند، در حالی که تعدادی از آن ها این بوی ناخوشایند را از بین می برند. در مقاله امروز خبرنگاران مگ، برترین غذا برای بوی بد دهان را به شما معرفی می کنیم. تا انتهای این مطلب همراه ما بمانید.

برترین غذا برای بوی بد دهان چیست؟ (6 غذا برای برطرف هالیتوزیس)

برترین غذا برای بوی بد دهان

سیر و پیاز در صدر فهرست غذاهایی قرار دارند که باعث بوی بد دهان می شوند. چون ترکیبات گوگردی آن ها در دهان باقی می ماند، وارد جریان خون می گردد و هنگام بازدم دفع می گردد. قهوه و نوشیدنی های الکلی هم از مقصران بوی بد دهان هستند. چرا که محیط مساعدی برای رشد باکتری ها ایجاد می نمایند. از سوی دیگر، باعث کم شدن بزاق می شوند و به باکتری های بدبو اجازه می دهند برای مدت بیشتری در دهان باقی بمانند.

در عوض، غذاهای زیر می توانند بوی بد دهان را برطرف و آن را خوشبو نمایند:

1. سیب

خوردن یک عدد سیب در روز می تواند بوی بد دهان را از بین ببرد. سیب به حذف باکتری ها و سایر غذاهایی که بین دندان ها یا روی آن ها گیر می نمایند یاری می نماید. علاوه بر این، حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام پلی فنول است که رشد باکتری ها را مهار می نمایند و باعث کاهش فراوری ترکیباتی می شوند که در ایجاد بوی بد دهان نقش دارند.

2. سبزیجات

از سبزیجات برگ دار هم می توان به عنوان برترین غذا برای بوی بد دهان نام برد. سبزیجات برگ دار مثل کاهو، اسفناج و کلم کیل حاوی کلروفیل هستند، یعنی یک خوشبونماینده طبیعی که بوی بد دهان را خنثی می نماید. به علاوه، این نوع سبزیجات تعادل pH را حفظ می نمایند و باعث می شوند دهان کمتر اسیدی گردد. محیط اسیدی به خشکی دهان و بوی بد آن منجر می گردد.

سایر سبزیجات هم می توانند به برطرف بوی بد دهان یاری نمایند. برای مثال، سبزیجات غنی از ویتامین C، مانند فلفل دلمه ای قرمز و کلم بروکلی، یک محیط نامناسب برای باکتری های دهان ایجاد می نمایند. اگر این سبزیجات به صورت خام خورده شوند، عملکرد بهتری دارند. چون ترد هستند و با سایشی که ایجاد می نمایند باعث شل شدن ذرات غذایی به دام افتاده در بین دندان ها می شوند.

3. جعفری، ریحان و نعناع

این گیاهان معطر را هم می توان در فهرست برترین غذا برای بوی بد دهان قرار داد. جعفری، ریحان و نعناع باعث خوشبو شدن دهان می شوند، چون آنزیم هایی دارند که به ترکیبات حاوی گوگرد متصل می شوند و بوی نامطبوع را خنثی می نمایند. به علاوه، مانند سیب، پلی فنول دارند و می توانند جلوی رشد باکتری های محرک بوی بد را بگیرند.

4. زنجبیل

از زنجبیل اغلب به عنوان یک داروی طبیعی برای برطرف مسائل گوارشی استفاده می گردد، اما می تواند با بوی بد دهان هم مبارزه کند. ترکیبی به نام جینجرول-6 در زنجبیل وجود دارد که با تحریک آنزیم های بزاق باعث تجزیه ترکیبات گوگرددار می گردد.

5. ماست پروبیوتیک

ماست پروبیوتیک علاوه بر اینکه منبع کلسیم است و باعث تقویت مینای دندان می گردد، باکتری های مفیدی دارد که می توانند باکتری های ایجادنماینده بوی بد دهان را از بین ببرند. تحقیقات محققان ژاپنی نشان داده است که خوردن سه اونس (85 گرم) ماست بدون قند حاوی پروبیوتیک، به صورت 2 بار در روز و به مدت 6 هفته، به وسیله کاهش ترکیبات حاوی گوگرد باعث از بین رفتن بوی بد دهان می گردد.

اگر می خواهید از ماست پروبیوتیک برای خوشبو کردن دهان بهره ببرید، بهتر است به سراغ محصولاتی بروید که شیرین نشده باشند. چون باکتری ها از قند تغذیه می نمایند.

6. دانه رازیانه

مدت زمان زیادی است که در هند از دانه رازیانه به عنوان برترین غذا برای بوی بد دهان استفاده می گردد. جویدن این دانه فراوری بزاق را افزایش می دهد و باکتری های محرک بوی بد دهان را از بین می برد. شما می توانید دانه رازیانه را روی سالاد بریزید یا با آن دمنوش درست کنید.

برای تهیه دمنوش، رازیانه را با هاون خرد کنید. سپس یک قاشق چای خوری از آن را به 2 لیوان آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید چند دقیقه دم بکشد. روش دیگر این است که یک و نیم لیوان آب را در قابلمه بجوشانید. یک قاشق غذاخوری دانه رازیانه خردشده و کمی زنجبیل تازه له شده به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید مخلوط به مدت سه تا پنج دقیقه بجوشد. سپس آن را از صافی رد کنید.

سایر عواملی که بوی بد دهان را برطرف می نمایند

علاوه بر غذاهایی که به آن ها اشاره کردیم، آب و آدامس بدون قند هم می توانند بوی بد دهان را از بین ببرند:

  • آب؛ این مایع بدون بو با شست وشوی ذارت به جامانده غذا باعث خوشبو شدن دهان می گردد. بعلاوه فراوری بزاق را افزایش می دهد و محیط دهان را تمیز می نماید.
  • ؛ آدامس باعث شل شدن اتصال بین ذارت غذا و سلول های مرده با دندان ها، لثه ها و زبان می گردد و فراوری بزاق را افزایش می دهد. آدامس بدون قند حاوی زایلیتول تاثیر خوبی در برطرف بوی بد دهان دارد، چون زایلیتول باکتری های دهان را مهار می نماید. برای اینکه بیشترین بهره را از فواید این آدامس ببرید، باید از آن حداقل پنج دقیقه بعد از صرف غذا بهره ببرید.

کلام پایانی

اگر کوشش تان برای برطرف بوی بد دهان با راهکارهای خانگی موثر نبود، به دندانپزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات، بوی بد دهان از یک بیماری زمینه ای ناشی می گردد. برای مثال، مسدود شدن مجراهای سینوسی و بیماری لثه هر 2 می توانند در بوی بد دهان نقش داشته باشند. برخی از بیماری های ریوی، کلیوی و کبدی و اختلالات خودایمنی (مانند سندرم شوگرن) هم ممکن است به بوی بد دهان منجر شوند.

از خشکی مزمن دهان و کتواسیدوز هم می توان به عنوان دلایل هالیتوزیس نام برد. مصرف برخی از داروها، مسائل غدد بزاقی یا نفس کشیدن از راه دهان باعث خشک شدن محیط دهان می گردد. دیابت کنترل نشده و بعلاوه پیروی از رژیم غذایی بسیار کم کالری باعث تجزیه سریع چربی های بدن می گردد که این با کتواسیدوز همراه است. کتواسیدوز باعث می گردد تنفس شما بوی میوه بدهد.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: livestrong, webmd

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 شهریور 1402 بروزرسانی: 18 شهریور 1402 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2319

به "برترین غذا برای بوی بد دهان چیست؟ (6 غذا برای برطرف هالیتوزیس)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین غذا برای بوی بد دهان چیست؟ (6 غذا برای برطرف هالیتوزیس)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید