چشمه شفابخش به سمنان نزدیک تر می گردد

به گزارش مجله وتورلد، شهردار مرکز استان از برنامه شهرداری این شهر برای احداث تقاطع غیر همسطح امام حسن(ع) در کمربندی ورودی غربی سمنان اطلاع داد و اضافه کرد: با احداث این تقاطع غیرهمسطح، جاده دسترسی به منطقه گردشگری آبگرم سمنان نیز احداث خواهد شد و مسیر دسترسی به این ظرفیت مهم توریست درمانی با احداث این جاده، حدود 6 کیلومتر کوتاه تر می گردد.

چشمه شفابخش به سمنان نزدیک تر می گردد

سید محمد ناظم رضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: تقاطع غیر همسطح امام حسن(ع) سمنان در منطقه غربی تقاطع غیر همسطح جهاد سمنان احداث می گردد، و با این تقاطع غیر همسطح کمر بندی سمنان به منطقه شهری متصل خواهد شد.

وی اضافه نمود: در حال حاضر میدان امام حسن(ع) سمنان یکی از ورودی ها به شهر سمنان از کمربندی است، که احداث این تقاطع غیر همسطح سفرهای برون شهری را به داخل شهر راهنمایی و مشکل زوار و شهروندان سمنانی در دسترسی به کمربندی نیز حل خواهد شد.

ناظم رضوی با اشاره به ظرفیت ویژه منطقه آبگرم اعلام کرد: در آینده مقدمات ایجاد پایگاه های اقامتی، تفریحی و گردشگری در منطقه آبگرم سمنان فراهم خواهد شد و این خود یکی از ظرفیت های توسعه شهری خواهد بود. مدت زمان اجرای پروژه احداث تقاطع غیر همسطح میدان امام حسن(ع) سمنان 2 تا 3 سال خواهد بود و برای احداث آن بالغ بر 35 میلیارد تومان اعتبار احتیاج است که سال جاری با تامین30 درصد بودجه، بخش قابل توجهی از این پروژه عملیاتی می گردد.

به گزارش خبرنگاران، چشمه آبگرم سمنان، یکی از چشمه های آبگرم دارای خاصیت درمانی در کشور است که در جنوب غربی شهر درجزین، شمال غربی روستای افتر شهرستان سرخه، 21 کیلومتری شمال غرب سمنان و 18 کیلومتری غرب مهدیشهر واقع شده است. چشمه های بزرگ این منطقه که از گذشته دارای استخرهایی با عمق و ظرفیت کم است و از نظر شیمیایی، آب این منطقه گوگردی است و علاوه بر خاصیت تفریحی برای درمان بعضی از بیماری های پوستی و رماتیسمی، همه ساله در تابستان، اوایل بهار و پاییز مورد استفاده گردشگران قرار می گیرد.

صاحب نظران معتقدند، این منطقه به دلیل نزدیکی با شهر سمنان و محور تهران - مشهد و جاده سمنان - فیروزکوه دارای شهرت محلی بوده اما برای بسیاری از مسافران عبوری و علاقه مندان گردشگری ناشناخته مانده که احتیاجمند اطلاع رسانی، ایجاد زیرساخت های اولیه مانند جاده آسفالت و امکانات اقامتی مناسب و سالم سازی و رعایت بهداشت آب آشامیدنی در آن است.

وجود فسیل های زیاد به ویژه فسیل دوکفه ای، بیانگر این نکته است که این منطقه در دوران زمین شناسی در کف دریا واقع بوده است و همچنین در ارتفاعات شمالی منطقه، فعالیت های محدود آتشفشانی دیده می گردد. آب وهوای منطقه در قسمت های جنوبی دره، گرم و خشک و در قسمت های بالاتر و انتهایی حوزه، سرد و معتدل است. پوشش گیاهی منطقه آبگرم بسیار فقیر است و فقط در قسمت شمالی و در ارتفاعات پوشیده از انوع گیاهان وحشی مانند زرشک، انواع گرامینه، انواع گون و نی است.

آب این منطقه در زمره آب های معدنی ای قرار می گیرد که منشاء درونی دارند. یعنی آب در ساختمان درونی زمین وجود دارد و بر اثر حرارت مرکزی زمین از شکاف ها و مجاری موجود بالا آمده و به سطح زمین می رسد. در این منطقه پنج چشمه وجود داشته که چهار چشمه همچنان جوشش دارند. دو چشمه بزرگ و معروف تر مرادآب و گرآب نام دارند. در غرب این دو چشمه، در پشت خانه های قدیمی تخریب شده، دو چشمه دیگر وجود دارد که به قولنج آب معروف است. بهترین فصل استفاده از این چشمه ها در اوایل بهار و پاییز است.

بسیاری از چشمه های آبگرم کشور که در سطح ملی و بین المللی شناخته شده اند فاقد خواص درمانی هستند؛ این منطقه بکر، یکی از معدود چشمه های آبگرم کشور است که استفاده از آن در زمینه درمانی و تفریحی سابقه طولانی دارد. به طوری که از گذشته استخرهایی با عمق و ظرفیت کم در محل چشمه ها ساخته شده است. از جمله اثرات درمانی این چشمه ها، تأثیر روی مخاط پوستی و بهبود بافت های بیمار است و بیماری هایی مانند بیماری های جلدی مانند سودا، کورک، زرده زخم و پسیورازیس را تسکین می بخشد. این آب ها در اثر خاصیت جذب و حل نماینده ای که دارند، در تغذیه بافت ها تغییرات عمیقی به وجود می آورند و در درمان بیماری های ناشی از تورم و التهاب مفاصل، غده ها، کبد، رحم، استحکام شکستگی ها و برخی رماتیسم های مزمن و ضایعات دستگاه عصبی مفید است. نوشیدن این آب معدنی، ترشح معده را افزایش می دهد و به علت وجود آهن در درمان کم خونی مفید است.

یکی از مهمترین مسائل برای رفاه گردشگران منطقه آبگرم سمنان، احداث حمام های بهداشتی است که متاسفانه تاکنون بستر بهسازی این مکان فراهم نشده است. تاسیسات اقامتی قابل قبولی در اطراف چشمه ها وجود ندارد و شش باب اتاقی که در گذشته در این محل وجود داشته به گفته برخی از مسافران تخریب شده است و غیرقابل استفاده است.

علاوه بر چشمه های آبگرم، جاذبه های فرعی نظیر وجود ارتفاعات و تنوع رنگی رسوبات و رخنمون سطح دگرشیبی لایه های رسوبی برای علاقه مندان به کوهنوردی شگفتی هایی می آفریند. از لحاظ مطالعات زمین شناختی نیز این منطقه زمینه مناسبی برای محققین علوم محیطی فراهم آورده است. همچنین بقایای چند قلعه قدیمی وجود دارد که مردم سمنان معتقدند این قلعه ها متعلق به دوران قبل از اسلام است.

سخت ترین نقاط عبوری مسیر آبگرم، مکان هایی است که جاده و بستر رودخانه فصلی (خشک رود یا کال)، همدیگر را قطع می نمایند. جاده دسترسی به منطقه، مناسب اتومبیل های شاسی بلند است ولی انواع سواری ها نیز خود را به آبگرم می رسانند. به دلیل احتمال حرکت سیلاب و ریزش کوه در مسیر دسترسی، تردد در زمستان و روزهای پربارندگی خطرناک است و توصیه نمی گردد. چندین مسیر، دسترسی به منطقه آبگرم را میسر می سازد. مسیرهایی از شهرستان مهدیشهر، درجزین و افتر وجود دارد اما معین ترین مسیر، از سه راهی مومن آباد و به وسیله جاده خاکی به فاصله تقریبی 29 کیلومتر است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 98

به "چشمه شفابخش به سمنان نزدیک تر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشمه شفابخش به سمنان نزدیک تر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید