رمزگشایی از هشدار مرکل، زلزله اروپایی در پیش است؟!

به گزارش مجله وتورلد، خبرنگاران، گروه بین الملل ـ حنیف غفاری: صدر اعظم آلمان برای چندمین بار طی یکسال اخیر نسبت به وقوع ملی گرایی در اروپای واحد هشدار داده است. این هشدار در حالی از سوی آنگلا مرکل مخابره می گردد که دیگر مقامات اروپایی از جمله امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز به صورت مستقیم یا غیر مستقیم نسبت به تضعیف ارزشهای مشترک اروپایی اذعان نموده و خطر ملی گرایی و بازگشت به گذشته را دور از ذهن تصور نمی نمایند.

رمزگشایی از هشدار مرکل، زلزله اروپایی در پیش است؟!

مرکل در خصوص خطر بازگشت ملی گرایی به اروپا گفته است: اروپا (ارزشهای مشترک اروپایی) کمی تبدیل به مسئله روزمره شده است. در این زمان البته این امر طبیعی و بدیهی نیست که ما دوباره به ملی گرایی روی آوریم. اروپا باید از ارزش های مشترک دفاع کند. مهاجران باید همانگونه که با منافع ما منطبق است راهنمایی شوند.

واقعیت امر این است که مقامات فعلی اروپایی، خود نقش موثری در تمایل شهروندان قاره سبز نسبت به بازگشت به گذشته (قبل از تشکیل اروپای واحد) ایفا نموده اند. در انتخابات سراسری سال 2014 میلادی، شاهد راهیابی بیش از یکصد نماینده وابسته به جریان راست افراطی به پارلمان اروپا بودیم.

این موضوع می توانست به نقطه آغازی جهت ایجاد تحولات بنیادین در سیاست های کلان اروپا و ایجاد نوعی رابطه اقناعی میان سران اروپایی و شهروندان این مجموعه تبدیل گردد اما چنین اتفاقی در عمل رخ نداد.

اگرچه ناتوانی سران اروپایی در مدیریت بحران مهاجرت و از همه مهم تر، استمرار بحران اقتصادی در برخی کشورهای حوزه یورو در رقم خوردن وضعیت فعلی تاثیرگذار بوده اما نباید فراموش کرد که رشد تصاعدی آرای احزاب افراطی و ملی گرا در اروپا، تا حدود زیادی معلول عدم اقناع شهروندان اروپایی نسبت به سیاستهای کلان جاری در اروپا است.

در این خصوص افرادی مانند آنگلا مرکل و ماکرون نیز عملا احساس وظیفه ای ننموده و همچنان نمی نمایند. بدون شک در صورتی که چنین روندی متوقف نگردد یا تجدید نظر اساسی در آن صورت نگیرد، تمایل به ناسیونالیسم یا به عبارت بهتر، تمایل نسبت به بازگشت به گذشته ای نه چندان دور، سرتاسر اتحادیه اروپا و به ویژه منطقه یورو را در بر خواهد گرفت.

هم اکنون مقامات اروپایی به شدت نگران انتخابات پارلمانی سال آینده در اروپای واحد هستند. اگر این بار احزاب راست افراطی بتوانند میزان آرای عمومی خود را افزایش داده و از این طریق کرسی های بیشتری را در پارلمان اروپا کسب نمایند، با وضعیتی بحرانی در قاره سبز روبرو خواهیم شد.

از سال 2014 میلادی تاکنون احزاب راست افراطی در کشورهایی مانند فرانسه، سوئد، اتریش ، آلمان و... توانسته اند آرای خود را افزایش داده و ضمن تقویت موقعیت خود در معادلات سیاسی کشورشان، در حوزه اجتماعی دست به یارگیری گسترده تری بزنند.

در هر حال به نظر می رسد اظهارات صدر اعظم آلمان، به جای آنکه به مثابه نوعی خود انتقادی تلقی گردد، یک فرافکنی جدید از سوی سران اروپایی محسوب می گردد. مرکل، ماکرون و دیگر مقامات اروپایی که امروز نسبت به وقوع ملی گرایی در اروپا هشدار می دهند، باید سهم و نقش پررنگ خود را در این معادله بپذیرند.

این موضوع اصلی ترین پیش شرط نسبت به اصلاح بنیانهای موجود در اروپای واحد محسوب می گردد. در غیر این صورت حرکت اروپای واحد در مسیر نزولی و در نهایت، فروپاشی اتحادیه اروپا و منطقه یورو موضوعی اجتناب ناپذیر خواهد بود. مسئله ای که مرکل و ماکرون نیز در خفا نسبت به آن مطلع هستند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 69

به "رمزگشایی از هشدار مرکل، زلزله اروپایی در پیش است؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رمزگشایی از هشدار مرکل، زلزله اروپایی در پیش است؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید