دومین همایش ملی پسته ایران در رفسنجان برگزار می شود

به گزارش مجله وتورلد، به گزارش خبرنگاران، محمدعلی دهقان ظهر سه شنبه در نشست خبری گفت: با توجه به بحران کمبود آب در رفسنجان این شهرستان باید به سمت صنعتی شدن وکشاورزی مدرن تغییر رویه دهد.

دومین همایش ملی پسته ایران در رفسنجان برگزار می شود

وی به جایگاه و نقش مهم دانشگاه ها اشاره کرد و افزود: دانشگاه ها علاوه بر منشاء اثرات علمی و فرهنگی درآمد اقتصادی و مالی هم برای شهرستان دارند.

دهقان از برگزاری دومین همایش ملی پسته ایران به میزبانی دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان خبر داد و بیان نمود: این همایش در روزهای 21 و 22 شهریورماه جاری برگزار می شود و در کنار آن نمایشگاه محصولات مرتبط با پسته نیز برپا می شود.

دهقان شرح داد: در سال جاری که بیش از 80 درصد پسته به دلایل شرایط اقلیمی از بین رفته و با افزایش دلار و درگیری های چین و آمریکا و اینکه چین تعرفه ورود پسته آمریکا را افزایش داده منجر به رونق بازار پسته ایران خواهد شد.

بروزسانی اطلاعات چاه تلمبه های کشاورزی رفسنجان و انار

رئیس دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان در ادامه مطرح نمود: طرحی که دانشگاه قرار است انجام دهد بروزسانی اطلاعات چاه تلمبه های کشاورزی رفسنجان و انار است، از 15 سال گذشته اطلاعات بروزی از چاه تلمبه های این دو شهرستان نداریم در همین راستا دانشگاه برای آنالیز و مواد استخراجی از آب که نزدیک به 60 عامل است که باید آنالیز شوند کار انجام خواهد داد که در حال حاضر دانشگاه در حال خریداری دستگاه هایی است که بتوانیم آب برداشتی از زیر زمین را آنالیز کنیم.

دهقان ادامه داد: منیزیمی که از آب بیرون می آید برای کشاورزی مضر است اما برای خیلی از کارخانه ها مورد استفاده است که اگر موفق شویم با تکنیکی این منیزیم را بگیریم در جهت توسعه کشاورزی حرکت کرده و هم اینکه یک محصول بسیار ارزشمند را تولید کرده ایم.

وی با بیان اینکه برای جمع آوری اطلاعات چاه تلمبه ها سه ماه فرصت لازم است، افزود: آنالیز داده های استخراجی نیز باید ظرف شش ماه صورت گیرد.

انعقاد 10 قرارداد پژوهشی با بخش خصوصی

رئیس دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان در ادامه به همکاری دانشگاه با مجتمع مس سرچشمه رفسنجان اشاره کرد و گفت: از سال گذشته در جنبه های مختلف این همکاری انجام گردیده و 10 قرارداد پژوهشی منعقد و در حال اجراست.

دهقان از امضای چهار تفاهم نامه در رابطه با طرح های اقتصاد مقاومتی با مس نیز خبر داد و افزود: طرح توسعه کشت زعفران در مناطق کوهستانی سال گذشته بالغ بر سه هکتار در خنامان شروع شد و سال جاری آن را به 20 هکتار در سطح شهرستان می رسانیم، همچنین کشت گیاهان دارویی در همه مناطق رفسنجان بدون نیاز به آب اجرا می شود.

وی بیان نمود: سال گذشته کشت گیاهان دارویی را به میزان 20 هکتار در منطقه خنامان شروع کردیم و سال جاری به 100 هکتار در سطح شهرستان می رسد ضمن اینکه نسبت به کشت های گلخانه هیدروپونیک که نیاز به خاک ندارد و از طریق ریشه در آب تغذیه می شود در مناطقی که بخواهند کشت جایگزین انجام دهند حمایت می کنیم.

وی به توسعه گلخانه های هیدروپونیک اشاره داشت و گفت: در گلخانه ها مصرف آب به شدت کاهش می یابد و این طرح در چاه تلمبه هایی که بخواهند کشت گلخانه را جایگزین کشت پسته کنند با حمایت دانشگاه اجرا خواهد شد.

دهقان شرح داد: در دانشگاه قرارداد 10 هکتار کشت گلخانه ای در حال اجراست تا اخر سال جاری این گلخانه ها به بهره برداری می رسند.

پذیرش 2500 دانشجوی جدیدالورود

رئیس دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به درآمدزایی دانشگاه ها، حضور 20 هزار دانشجو را مانند 20 هزار توریست در شهر رفسنجان دانست و گفت: اقشار مختلف از هزینه های دانشجویان در سطح شهر متنفع می شوند و دانشگاهها نزدیک به 500 میلیارد تومان در سال در شهرستان هزینه می کنند و این مبلغ نصف پولی است که از محل درآمد پسته در یک سال پرمحصول حاصل می شود.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه ها علاوه بر جایگاه علمی که دارند باید به سمت کارآفرینی پیش بروند، افزود: دانشگاه باید به گونه ای در زندگی مردم باشد که اگر تعطیل شود مردم نگران شوند.

رئیس دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان به نزدیکی به شروع سال تحصیلی جدید اشاره و بیان نمود: در سال تحصیلی جدید این دانشگاه شاهد حضور دو هزار و 500 دانشجوی جدیدالورود در رشته های مختلف است.

دهقان در خصوص رشته های جدید دانشگاه بیان نمود: سال جاری رشته کارشناسی صنایع که مورد نیاز شهرستان بود پیشنهاد شد اما به دفترچه کنکور نرسید اما از سال آینده به رشته های دانشگاه اضافه می شود. همچنین ایجاد چند رشته در مقطع کارشناسی ارشد را دنبال می کنیم که دو رشته مهندسی شیمی و نانوشیمی در مقطع ارشد سال جاری مجوز گرفته و تدریس می شوند.

وی گفت: سال گذشته خوابگاه شماره 6 به مجموع خوابگاه های ما اضافه شد و سال جاری تمام دانشجویان روزانه خوابگاه دارند ضمن اینکه برای دانشجویان شبانه دختر هم خوابگاه در نظر گرفتیم.

رئیس دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان اظهار کرد: دو دانشکده علوم ریاضیات و مدیریت و اقتصاد به مساحت 9 هزار و هفت هزار مترمربع در دانشگاه در حال ساخت هستند که 15 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز ساخت آنها است دانشکده ریاضیات شامل آزمایشگاه های مربوط به گروه فیزیک و شیمی نیز می شود که تا سرانجام سال به بهره برداری می رسند.

دهقان گفت: برای ساخت این دو دانشکده دولت حدود هشت میلیارد تومان پرداخت کرده و مابقی از محل صرفه جویی های دانشگاه تأمین می شود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 34

به "دومین همایش ملی پسته ایران در رفسنجان برگزار می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دومین همایش ملی پسته ایران در رفسنجان برگزار می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید