پیشنهاد ضد فساد صندوق بین المللی پول برای خاورمیانه

به گزارش مجله وتورلد، خبرنگاران : صندوق بین المللی پول سه راه چاره ضد فساد را برای منطفه خاورمیانه پیشنهاد کرده که می تواند باعث اصلاح موسسات دولتی و اعتماد مردم به آنها حتی در دوران پساکرونا باشد.

پیشنهاد ضد فساد صندوق بین المللی پول برای خاورمیانه

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، صندوق بین المللی پول در گزارشی با نام دولت ها و اصلاحات مبارزه با فساد در خاورمیانه و شمال آفریقا بیان نمود: بیماری کووید 19 نقش بسیار مهم موسسات عمومی دولتی را بیش از بیش از پیش برملا کرد زمانی که مشکلاتی در جامعه ظاهر می شود مسئولیت پذیری موسسات دولتی می تواند راهگشا باشد.

صندوق بین المللی پول با تاکید بر اینکه لازم است مردم هم به این موسسات عمومی و خدماتی که ارائه می دهند اعتماد داشته باشند، بیان نمود: اگر چنین اعتمادی حاصل شود هر دلاری که از سوی دولت هزینه می شود کارایی لازم را خواهد داشت و می تواند باعث نجات زندگی مردم شود.

صندوق بین المللی پول با تاکید بر اینکه این رویه باید در در دوران پساکرونا هم وجود داشته باشد، می نویسد: تحقیقات صندوق نشان می دهد، هر چه فساد را در جامعه کم کنیم، درآمدهای اقتصادیاتی افزایش خواهد یافت و به تبع آن تعلیم و تربیت هم فرایند بهتری خواهد داشت و سرمایه گذاری در بخش عمومی کارآتر می شود در این میان اصلاحات ضد فسادی که دولت ها انجام می دهد بسیار قوی تر در بهبود اقتصادی در پسا کرونا ظاهر می شود.

این نهاد بین المللی در ادامه گزارش تصریح می کند که خبر خوب این است که پیشرفتی در زمینه شفافیت و مبارزه با فساد در کشورها حاصل شده است به نام مثال در کشور تونس دسترسی شهفرایندان به بودجه های عمومی بسیار آسان تر شده است که می تواند شرایط سرمایه گذاری و هزینه ها را از نزدیک ببینند و همچنین کشور مصر به صورت منظم گزارش هایی را در باره نوع برخوردهایی که با فساد می شود منتشر می کند که اینها به شفافیت و مبارزه با فساد بسیار موثر است.

صندوق بین المللی پول با تاکید بر اینکه همچنان کار در این زمینه بسیار است، می نویسد: شهفرایندان و هم شاغلان اقتصادی باید نقاط ضعف دولت ها و مقابله آنها با فساد را به نام یک مسئله جدی ببینند هر کشوری باید راستا خود را در این زمینه ادامه دهد.

*سه راه حل ضد فساد در منطقه خاورمیانه

بر اساس تحقیقات صندوق بین المللی پول؛ سه مسئله اصلی وجود دارد نخست اینکه باید شفافیت و مسئولیت پذیری موسسات دولتی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا افزایش یابد که می توان با افزایش دسترسی ها به اطلاعات و عرضه آزاد اطلاعات و هم اصلاحات در مشاغل دولتی آنرا ایجاد کرد.

دوم اینکه باید قوانین و مقررات را بیش از پیش سر سهل تر شود و انجام آنها به راحتی صورت پذیرد در این زمینه دولت ها می توانند با مدرن سازی کد اقتصادیاتی و همچنین حذف خط قرمزها باعث کاهش فساد شوند.

مسئله سوم این است که قوانین ضد فساد باید بیش از پیش تقویت شود و مقررات باید مقبولیت بین المللی داشته باشد.

در این زمینه صندوق بین المللی پول هم توصیه های دارد که کشورها اگر به آن عمل کنند می تواند مفید باشد و به افزایش ظرفیت موسسات دولتی کمک خواهد کرد اما این نکته را باید خاطر نشان کرد که تنها با تعهد دولت ها، اتحادیه ها، مشاغل و سازمانهای دولتی و سازمانهای مدنی این مسئله امکان پذیر است و اینها راه حل هایی هستند که کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا می توانند حتی در دوران پسا کرونا آینده خود را رقم بزنند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 4 مرداد 1400 بروزرسانی: 4 مرداد 1400 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1761

به "پیشنهاد ضد فساد صندوق بین المللی پول برای خاورمیانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد ضد فساد صندوق بین المللی پول برای خاورمیانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید