واکسن کرونای آکسفورد به مرحله پیشرفته آزمایش انسانی وارد می گردد

به گزارش مجله وتورلد، پژوهشگران دانشگاه آکسفورد می گویند واکسن تجربی که برای ویروس کرونا ساخته اند، به زودی وارد مراحل پیشرفته آزمایش انسانی می گردد.

واکسن کرونای آکسفورد به مرحله پیشرفته آزمایش انسانی وارد می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از ان بی سی واکسن آکسفورد بر روی 10260 نفر در بریتانیا آزمایش خواهد شد تا معلوم گردد آیا در پیشگیری از عفونت با ویروس کرونا موثر هست یا نه.

اگر این واکسن در این آزمایش انسانی پیروز باشد، ممکن است در ماه سپتامبر (شهریور) به بازار فرستاده گردد.

شرکت داروسازی سوئدی- بریتانیایی آسترا-زنکا که در ماه آوریل همکاریش با دانشگاه آکسفورد را آغاز کرد، فراوری و توزیع این واکسن را به عهده دارد.

این شرکت توافق نموده است که دست کم 400 میلیون دوز واکسن را فراوری کند و ظرفیت فراوریش را تا خاتمه سال 2021 به یک میلیارد دوز برساند.

واکسن آکسفورد از یک گونه ضعیف شده ویروس عامل سرماخوردگی که در شمپانزه ها عفونت ایجاد می نماید، به عنوان ویروس ناقل استفاده می نماید. این ویروس طوری تغییر ژنتیکی داده شده است که در انسان ها تکثیر نکند. دانشمندان ژن های پروتئین های گل میخی سطح ویروس کرونا را وارد این ویروس ناقل نموده اند تا به انتقال آنها این پروتئین ها در بدن افراد فراوری گردد و دستگاه ایمنی بدن نسبت به آنها آنتی بادی فراوری کند. این پروتئین های گل میخی سطح ویروس کرونا هستند که باعث ورود آن به سلول ها می شوند. دانشمندان امیدوارند آنتی بادی های فراوری شده بوسیله این واکسن مانع ورود ویروس های کرونا به سلول ها گردد و به افراد در مقابل این ویروس مصونیت بخشد.

پژوهشگران هنوز در حال پایش هزار داوطلب اولی هستند که در مرحله اول آزمایش واکسن آکسفورد شرکت نموده اند تا معلوم شد آیا آنتی بادی ضد ویروس کرونا را فراوری نموده اند یا دچار عفونت با ویروس کرونا شده اند یا نه. این داوطلبان به دو گروه گیرنده واکسن و گروه شاهد تقسیم شده اند.

مجوز دولت بریتانیا به پژوهشگران اجازه می دهد که مراحل دوم و سوم آزمایش را انجام دهد که در آن شمار بیشتری از افراد در طیف سنی وسیعتری- از جمله بچه ها و سالمندان- آزمایش می شوند. مرحله دوم آزمایش واکسن در اول ژوئن (12 خرداد) در بریتانیا آغاز می گردد و پژوهشگران امیدوارند مرحله دوم را در هفته های آینده در آمریکا هم آغاز نمایند.

کارکنان مراقبت بهداشتی هم که بیشتر در معرض ویروس کرونا قرار دارند، در میان داوطلبان کارآزمایی این واکسن هستند.

پژوهشگران امیدوارند که نتایج مرحله دوم آزمایش واکسن روی هزاران شرکت نماینده جدید تا خاتمه ماه اوت (اوائل شهریور) تعیین گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1043

به "واکسن کرونای آکسفورد به مرحله پیشرفته آزمایش انسانی وارد می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن کرونای آکسفورد به مرحله پیشرفته آزمایش انسانی وارد می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید