واردات بنزین با سهمیه بندی به اتمام رسید

به گزارش مجله وتورلد، خبرنگاران: اگرچه دلایل مختلفی از کنترل مصرف داخلی گرفته تا افزایش صادرات برای سهمیه بندی و اصلاح قیمت بنزین مطرح می گردد اما همانگونه که رییس جمهوری امروز (سه شنبه) بیان کرد، این کار با هدف حفظ خودکفایی و جلوگیری از واردات بنزین در دو سال آینده اجرا شده است.

واردات بنزین با سهمیه بندی به اتمام رسید

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، ایران یک سالی است که با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس و همچینن بهبود کیفیت پالایشگاه های کشور توانسته در فراوری بنزین خودکفا گردد و حتی گام را فراتر گذاشته و به جمع صادرکنندگان بنزین وارد شده است.

این در حالی است که تا آن موقع ایران یکی از بزرگترین واردکنندگان بنزین به شمار می رفت و این موضوع آنچنان مورد توجه بود که یکی از مهمترین تحریم های ایران در سال 2013، ممنوعیت صادرات بنزین بود. البته در آن موقع برای مقابله با تحریم تصمیم بر آن شد تا پتروشیمی ها به یاری پالایشگاه ها بیایند اما این تنها راه حلی موقتی به شمار می رفت.

از همین رو بود که ساخت پالایشگاه ها و در صدر آن، پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در دستور کار نهاده شد تا ایران از واردات بنزین بی احتیاج گردد. امری که در دولت دوازدهم محقق شد.

اگرچه اکنون ایران در فراوری بنزین خودکفا شده اما این خودکفایی و صادرات شکننده است و با ادامه این فرایند مصرف، 2 سال دیگر دوباره واردکننده بنزین می شد.

دلیل این امر نیز شیب صعودی مصرف در سال های اخیر بوده است. به طور میانگین ایرانی ها هر سال 10 درصد بیشتر از سال قبل بنزنین می سوزانند و با یک حساب سر انگشتی فراوری و مصرف، می توان فهمید که چرا با حفظ فرایند فعلی مصرف، سال 1400 ایران دوباره واردکننده بنزین می شد.

نگرانی نسبت به افزایش مصرف بنزین، در کنار افزایش قیمت دلار در سال گذشته بیش از پیش احساس می شد تا آنجا که مصرف بنزین با این اتفاق از میانگین 7 تا 8 درصد افزایش سالانه به 9.7 تا 10 درصد در سال 98 رسید.

ادامه این فرایند، مصرف بنزین را در سال آینده به 110 میلیون لیتر در روز می رساند و با توجه به ظرفیت فراوری 115 میلیون لیتری بنزین کشور، در سال 1400 باید بنزین وارد می کردیم.

میزان مصرف نیز تا پیش از اجرای طرح اصلاح مصرف سوخت رقمی در حدود 95 تا 100 میلیون لیتر بود.

این در شرایطی است که به گفته وزیر نفت، سال آینده به جای رشد میانگین مصرف، حدود 94 میلیون لیتر مصرف کنترشده بنزین وجود خواهد داشت که 9 تا 10 میلیون لیتر در روز کمتر از پیش بینی میزان مصرف بنزین بدون تغییر قیمت ها خواهد بود.

رییس جمهوری نیز با تاکید بر اینکه با ادامه فرایند افزایش مصرف بنزین در سال 1400 دوباره وارد کننده می شدیم، گفته که علت اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین این بود که با افزایش بی رویه مصرف، در شرایط تحریم احتیاجمند واردات بنزین نشویم.

حسن روحانی ادامه داده برای اینکه بتوانیم خودکفا باشیم و مصرف بنزین را کنترل کنیم، طرح سهمیه بندی و اصلاح قیمت بنزین اجرا شد و درآمد حاصل از این طرح که حدود 31 هزار میلیارد تومان است نیز به طور کامل در اختیار اقشار آسیب پذیر جامعه قرار می گیرد.

مهمترین دلیل شیب صعودی مصرف بنزین در ایران علاوه بر افزایش تعداد خودروها، تمایل افراد به مصرف کالای ارزان است.

در واقع از آنجا که ایرانی ها قیمت واقعی بنزین را نمی پردازند، در مصرف نیز توجه خاصی ندارند. تا پیش از اصلاح قیمت بنزین، قیمت یک لیتر بنزین در ایران کمتر از یک لیتر آب بود. این موضوع علاوه بر جذاب ترکردن قاچاق بنزین، بدمصرفی را نیز در کشور ایجاد نموده بود.

مصرف بنزین در کشور تا پیش از سهمیه بندی به صورت تصاعدی رو به افزایش بود. سال 95 مقدار مصرف حدود 74 میلیون لیتر در روز بود. در سال 96 این رقم به 77 میلیون لیتر و در سال 97 نیز این رقم به 88 میلیون رسید و سال جاری نیز این رقم به بالای 96 میلیون لیتر در روز رسیده بود. در حالی که آمارهای شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران نشان می دهد بعد از اصلاح قیمت بنزین، مصرف تا 20 درصد کاهش داشته و به زیر 80 میلیون لیتر در روز رسیده است.

اما رئیس جمهوری در این میان تنها نیست. پیش از این نیز افرادی نسبت به واردات بنزین با ادامه فرایند مصرف هشدار داده بودند.

در این زمینه سخنگوی دولت گفته بود که با همین میزان رشد مصرف بنزین با وجود افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس سال 1400 وارد کننده بنزین می شدیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز با اشاره به فرایند افزایشی مصرف سوخت در کشور تأکید نموده که 89 میلیون لیتر در شرایط کنونی در روز پیش بینی مصرف داریم؛ حدود 63 میلیون تا 64 میلیون لیتر به صورت سهمیه ای عرضه می گردد؛ الباقی این سهمیه به صورت آزاد 25 میلیون لیتر است و عدد اصلی بنزینی که در روز مصرف می گردد، سهمیه ای است.

محمدباقر نوبخت گفته که ما نمی توانیم از بودجه بنزین، کسری بودجه را تأمین کنیم؛ رییس جمهوری با این شرط که این رقم به مردم برگردد افزایش قیمت بنزین را قبول کرد.

وی ادامه داده که فرایند کنونی مصرف بنزین باعث می شد در سال 1400 واردکننده بنزین باشیم و دولت جدید نیز برادران ما هستند و ما جزو شهفرایندان این کشور هستیم. در ابتدای کار دولت جدید در سال 1400، باید بنزین وارد می شد و آیا دشمن اجازه واردات بنزین به ما می داد؟

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 654

به "واردات بنزین با سهمیه بندی به اتمام رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات بنزین با سهمیه بندی به اتمام رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید