خبرنگاران راه اندازی بازار بدهی ها، راهکاری برای افزایش نقدشوندگی بدهی های دولت

به گزارش مجله وتورلد، تهران- خبرنگاران- مشاور و رییس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی گفت: دو نوع اصلاح ساختاری باید در ساختار بودجه ایجاد گردد. یکی کنترل تعهدات تضامین دولت و دیگری ایجاد بازار بدهی دولت.

خبرنگاران راه اندازی بازار بدهی ها، راهکاری برای افزایش نقدشوندگی بدهی های دولت

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگاران، بابک نگاهداری روز شنبه در جمع خبرنگاران در تشریح بعضی محورها و الزامات اصلاح ساختار بودجه و با اشاره به اینکه تغییرات مقطعی درآمد و یا هزینه های دولت ها موجب نوسان و تغییر منابع و مصارف بودجه می گردد و این تغییر و نوسان می تواند بر مولفه های اقتصادی کشور اثر سوء بگذارد، عنوان داشت: دولت ها برای کاهش نوسان بودجه با استفاده از ایجاد و بازپرداخت بدهی یا حتی تضمین هایی نظیر تضمین خرید، نسبت به پوشش نوسانات درآمد و هزینه اقدام می نمایند. این امر باعث ایجاد تعهد و یا بدهی برای دولت ها می گردد.

مشاور و رییس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه تعهد و یا بدهی دولت در صورتی که کنترل نگردد، می تواند خسارت های سنگینی بر پیکره اقتصاد یک جامعه وارد کند، اضافه نمود: در صورت کنترل مناسب ممکن است عاملی برای تحریک تقاضا و رونق اقتصادی گردد. برای اینکه حالت اول رخ ندهد یعنی بدهی دولت اقتصاد جامعه را تحت تاثیر قرار ندهد، دو نوع اصلاح ساختاری باید در ساختار بودجه ایجاد گردد. یکی کنترل تعهدات تضامین دولت و دیگری ایجاد بازار بدهی دولت.

نگاهداری با اشاره به کنترل تعهدات تضامین دولت بیان نمود: تعدادی از دستگاه های اجرایی بدون توجه به مبانی قانونی، اقدام به ارائه تضامین و یا ایجاد تعهداتی می نمایند که دولت ناگزیر می گردد یا از محل بودجه آنها را پرداخت کند و یا تبدیل به دیونی برای دولت شوند. این اقدامات باعث کسری بودجه و یا افزایش بدهی دولت می گردد.

وی توضیح داد: دولت برای رهایی از این رفتارها باید نظام کنترل تعهدات دولت را ایجاد کند. با ایجاد این نظام، ایجاد هرگونه تعهدات اقتصادی برای دولت خارج از سامانه کنترل تعهدات و بدون اخذ تاییدیه از سازمان برنامه و بودجه کشور توسط دستگاه ها ممنوع و در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی تلقی شده و به عنوان تعهد دولت محسوب نخواهد شد.

مشاور و رییس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ایجاد بازار بدهی های دولت به عنوان روش مناسب به منظور کنترل اثرات سوء بدهی های دولت بر اقتصاد کشور گفت: یکی از مسائل اساسی در بدهی های دولت عدم نقدشوندگی آن در زمان مناسب است. این امر موجب اختلالات جدی در چرخه های اقتصادی و فراوریی کشور می گردد زیرا بدهی دولت سبب انتقال دارایی نقد از طلبکار به دولت می گردد و در صورتی که بدهی ایجاد شده توسط دولت نقد شونده و قابل مبادله در بازار نباشد، تا زمان بازپرداخت بدهی توسط دولت، طلبکار قادر به استفاده از آن نخواهد بود. بدهی ایجاد شده توسط دولت، نقد شوندگی دارایی طلبکار را از بین می برد و سبب قفل شدن ترازنامه طلبکار و در ادامه سایر فعالین در زنجیره فراوری می گردد.

نگاهداری اضافه نمود: استمرار این شرایط، مانده بدهی های دولت را افزایش می دهد، هزینه اقتصادی دولت برای پوشش بدهی های به وجود آمده را در هر سال زیاد می نماید، فعالیت اقتصادی طلبکاران را مختل می نماید، از اعتبار دولت می کاهد و هزینه استقراض توسط دولت را زیاد می نماید. برای اجتناب از این مسائل راه اندازی بازار بدهی های دولت به منظور افزایش نقدشوندگی این بدهی ها راه حل مناسبی است.

وی توضیح داد: ضروری است طی یک بازه زمانی تعیین، تمامی بدهی های داخلی دولت به طلبکاران شامل نظام بانکی، نهادهای عمومی غیردولتی، پیمانکاران و دیگر طلبکاران به تدریج با اوراق اقتصادی اسلامی جایگزین گردد، تا قابل مبادله در بازار باشد. عمیق شدن بازار بدهی دولت و پذیرفته شدن اوراق اقتصادی دولت توسط جامعه، یک ابزار مهم سیاست پولی را برای مهار تورم در اختیار بانک مرکزی قرار می دهد.

منبع: ایرنا
انتشار: 13 فروردین 1400 بروزرسانی: 13 فروردین 1400 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1564

به "خبرنگاران راه اندازی بازار بدهی ها، راهکاری برای افزایش نقدشوندگی بدهی های دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران راه اندازی بازار بدهی ها، راهکاری برای افزایش نقدشوندگی بدهی های دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید