اجرای یکپارچه پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری در زنجان

به گزارش مجله وتورلد، به گزارش خبرنگاران به نقل از اداره کل منابع طبیعی استان زنجان، جعفر بیات با اشاره به اهمیت اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری در وضعیت مسائل مربوط به محدودیت منابع آبی و تغییرات بارش از برف به باران اظهار کرد: در حال حاضر احیا و حفاظت از پوشش گیاهی، تامین آب شرب، همگام کردن مردم و سمن ها با دستگاه های دولتی، کنترل فرسایش مدیریت سیل و کنترل سیلاب و مبارزه با عوامل خشکسالی باید مورد توجه مسئولین و برنامه ریزان باشد.

اجرای یکپارچه پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری در زنجان

وی با اشاره به شروع اجرای یکپارچه پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری در 16 حوزه آبخیز با تزریق اعتبار 12 میلیارد و 600 میلیون تومانی از محل صندوق توسعه ملی در امسال توضیح داد: این پروژه ها در 5 محور عملیاتی خواهند شد.

بیات در شرح محورهای یاد گردیده با بیان اینکه پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری شامل عملیات مکانیکی با حجم 62 هزار مترمکعب می باشد، ادامه داد: اجرای عملیات بیولوژیک در قالب اجرای طرح های مرتعداری نظیر بذرکاری، نهالکاری، تبدیل دیمزار، کپه کاری در عرصه های ملی 16 حوزه، اجرای پروژه کاداستر و حدنگاری اراضی ملی به سطح 110 هزار هکتار، اطفا حریق و حفاظت از عرصه ها به سطح 110 هزار هکتار در کنار آموزش، ترویج و ظرفیت سازی و تسهیل گری بین جوامع به عنوان مهم ترین رکن این محورها در 16 حوزه محسوب می گردد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان کبودگنبد سلطانبه، قزل تپه یا آرپاچای زنجان، آق بلاغ، حوزه قیدار، حوزه آبخیز چسب در ایجرود، چهرآباد زنجان، حوزه کرسف در خدابنده، میراخور ماهنشان بالادست روستای میراخور، هارون آباد طارم، مراش یک در ماهنشان در چندکیلومتری دندی که یک سد مخزنی است.

بیات ادامه داد: حوزه هیدج در ابهر، خوشنام ابهر، زیرحوزه های کینه ورس 2. 3 و 4 حوزه مخزنی سد کینه ورس ابهر با هدف افزایش عمر مفید سد و حفاظت خاک و آب حوزه از جمله این 16 حوزه می باشند که توسط کارشناسان شناسایی گردیده بودند که به منظور پایدارسازی، کنترل سیل، جلوگیری از رسوب و فرسایش، کنترل سیل، آبخوانداری و تغذیه مصنوعی در بالادست آب شرب و اراضی زراعی، مرمت و بازسازی مورد توجه قرار گرفته اند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 40

به "اجرای یکپارچه پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری در زنجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای یکپارچه پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری در زنجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید