آیا ترکیه وارد جنگ قره باغ می گردد؟

به گزارش مجله وتورلد، درگیری و شعله ور شدن آتش جنگ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان برسر قره باغ نگاه محافل سیاسی و رسانه ای در سطح منطقه وجهانی به خود معطوف داشته است.

آیا ترکیه وارد جنگ قره باغ می گردد؟

جهت دریافت خدمات طراحی خانه باغ ویلایی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

با آغاز جنگ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، موضع حمایتی بلادرنگ ترکیه از آذربایجان جلب توجه کرد و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفت: ترکیه با تمام توان و قلب خود در کنار کشور دوست و برادر جمهوری آذربایجان خواهد ماند. در همین حال، خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه نیز با آغاز درگیری ها تاکید نمود که آنکارا در دفاع از تمامیت ارضی آذربایجان در کنار برادران خود خواهد بود.

تنش بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان پیشینه ای چندین دهه دارد و عمدتا به سالهای آغازین استقلال شان از اتحاد جماهیر شوروی و جنگ و مناقشه میان آنان، بازمی گردد که تقریبا تا 1994 ادامه یافت. از آن موقع قره باغ به بحرانی پایدار تبدیل و بر روابط دو کشور سایه افکند. در این مدت کوشش های منطقه ای و بین المللی از جمله گروه مینسک نیز نتوانست نقطه انتها بر مناقشه قره باغ بگذارد. تا اینکه در هفته های اخیر بار دیگر مساله قره باغ به جنگ خونین بین آذربایجان و ارمنستان انجامید. منطقه قره باغ به لحاظ جغرافیایی حدود 20 درصد از خاک جمهوری آذربایجان را تشکیل می دهد که نزدیک به سه دهه اخیر در کنترل نیروهای وابسته به ارمنستان بوده است.

صرف نظر از آنالیز دلایل و علل آغاز و نتایج دوباره جنگ میان آذربایجان و ارمنستان، آنچه توجه ناظران را به خود جلب نموده، نقش آفرینی ترکیه در قبال این بحران است. اگرچه ترکیه در جنگ قبلی این دو کشور نیز جانب آذربایجان را گرفت و این موضع گیری امری طبیعی به نظر می رسید، لیکن مواضع و اظهار نظرهای کنونی مقام های آنکارا معنا و مفهوم دیگری می تواند داشته باشد. اظهارات صریح و هدفمند مقام های آنکارا در حمایت از جمهوری آذربایجان چنان است که گویی ترکیه خود در یک طرف این تخاصم واقع شده است.

شاید اولین پرسش در قبال مواضع ترکیه در قبال بحران قره باغ ، وجه تشابه چنین مواضعی با روینمودهای تهاجمی سالهای اخیر ترکیه در عرصه پیرامونی باشد. بدان معنا که آیا این بحران شرایط را برای حضور نظامی جدی تر ترکیه در منطقه قفقاز فراهم می نماید؟ به علاوه چه نقشی در تقویت صندلی منطقه ای ترکیه خواهد گذاشت؟ وضعیتی که با ملاحظات دیگر بازیگران فعال منطقه ای مرتبط با این بحران روبرو خواهد بود. مواضع ترکیه تنها جنبه حمایتی از جمهوری آذربایجان نداشته است، بلکه شکلی از ترسیم راهبرد برای این کشور به نظر می آید. این سخن اردوغان که اعلام داشت: آتش بس پایدار بین ارمنستان و آذربایجان تنها زمانی قابل دستیابی است که اشغالگران ارمنی از منطقه قره باغ عقب نشینی نمایند، تصادفی نیست. همین لحن به تعبیری دیگر در اظهارات الهام علی اف در تبادل نظر با با شبکه تلویزیون دولتی ترکیه، پیدا بود که گفت: در هرگونه آتش بس احتمالی با ارمنستان باید آنکارا در هر فرایند صلحی درباره قره باغ حضور داشته باشد. رئیس جمهوری آذربایجان آتش بس را به تضمین های بین المللی و جدول زمانی خروج نیروهای ارمنی از قره باغ مشروط دانسته است.

ترکیه اهداف متفاوتی درحمایت از جمهوری آذربایجان درجنگ قره باغ پیگیری می نماید.

اول ، جمهوری آذربایجان شریک مهم ترکیه است و در دو دهه گذشته این روابط دو طرفه به سمت اهداف استراتژیکی پیش رفته است. به خصوص که جمهوری آدربایجان یکی از تأمین نمایندگان مهم انرژی ترکیه است و امنیت انرژی برای آنکارا مهم تلقی می گردد.

دوم ، در ترکیه و در میان مقام های این کشور عبارت یک ملت و دو کشور به کار برده می گردد یعنی اینکه ترکیه از نظر قومی، زبانی با جمهوری آذربایجان پیوند عمیقی دارد و طبیعی است که جانب حمایت از آذربایجان در مقابل ارمنستان بگیرد و این نگرش با اهداف ایدئولوژی ـ فرهنگی ترکیه در قفقاز و آسیای میانه منطبق است.

سوم ، ترکیه به لحاظ استراژیکی مخالف تسلط ارمنستان بر قره باغ است و یک جنبه آن به پیشینه تخاصم بین ترکیه و ارمنستان دست کم در یکصد سال اخیر باز می گردد.

چهارم ، ترکیه به دنبال افزایش نفوذ درقفقاز است و از نظر ژئوپلتیکی اهمیت این منطقه در راهبرد ترکیه و در تنگنا گذاشتن ارمنستان هدف بنیادین آنکارا است و پیش بینی می گردد که سیاست تقابلی ترکیه علیه ارمنستان استمرار داشته باشد. چنانچه مولود چاوش اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه تاکید نمود که آذربایجان هر تصمیمی بگیرد آنکارا در کنار آن خواهد بود. در مقابل ارمنستان مدعی است که ترکیه حضورمستقیم نظامی در منطقه دارد و جنگ افزارهای زیادی از جمله پهپاد در اختیار آذربایجان گذاشته است.

پنجم ، ترکیه به دنبال تثبیت نقش مشخص نماینده درباره آینده قره باغ است. حمایت ترکیه از رویه نظامیگری آذربایجان تا حصول به نتیجه و همچنین طرح ضمنی آتش بس، کوشش در این راستا است. هنگامی که چاوش اوغلو می گوید: ما تاکید نمودیم اگر آذربایجان خواستار حل بحران اشغالگری ارمنستان به وسیله نظامی باشد ما در کنار آن ها خواهیم بود ، چه مفهومی می تواند داشته باشد؟ به موازات آن اردوغان به نقد صریح عملکرد گروه مینسک پرداخت و صراحتا گفت، با توجه به اینکه ایالات متحده، روسیه و فرانسه نزدیک به 30 ساله گذشته از این مشکل غفلت نموده اند، قابل پذیرش نیست که در کوشش برای رسیدن به آتش بس نقشی داشته باشند.

بنابراین با توجه به اهداف و منافعی که ترکیه در ارتباط با جنگ قره باغ تعریف نموده است، قابل پیش بینی است که فرایند حمایت آنکارا از جمهوری آذربایجان افزایشی خواهد بود و این مساله ضمن عمیق کردن شکاف در روابط میان ارمنستان و ترکیه، به منزله گگرددن جبهه جدیدی در سیاست خارجی درگیرانه ترکیه خواهد بود.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 27 مهر 1399 بروزرسانی: 27 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1233

به "آیا ترکیه وارد جنگ قره باغ می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ترکیه وارد جنگ قره باغ می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید