داستان اولین وبکم دنیا

به گزارش مجله وتورلد، با وبکم که آشنایی دارید در گوشه ای از کامپیوتر شما ممکن است یافت شود دوربینی که با آن میتوانید به گفتگوی ویدئویی در اینترنت بپردازید قصه پیدایش جالب دارد که در ادامه برایتان میگوییم

داستان اولین وبکم دنیا

بیشتر اوقات دانستن اولین‌ها، برای هر کسی می‌تواند جالب باشد. آیا می‌دانید نخستین وب‌کم کجا، کی و توسط چه کسانی ساخته شد؟

شور و اشتیاق، برای نوشیدن قهوه انگیزه‌ای برای ساخته شدن نخستین وب‌کم دنیا شد! در اواخر سال 1991، 15 پژوهشگر در آزمایشگاه کامپیوتر دانشگاه کمبریج در انگلستان مشغول کار بودند. آنها فقط یک قوری قهوه داشتند که در یکی از اتاق‌ها بود، گنجایش قهوه‌ساز آنقدر نبود که در هر نوبت، بتواند فنجان‌های همه آنها را پر کند و به علاوه آنها حال و حوصله نداشتند که برای مطلع شدن از وضعیت قوری دو سه طبقه بالا و پایین بروند و دست‌خالی برگردند.

اینجا بود که احتیاج مثل خیلی مواقع مادر اختراع شد! آنها تصمیم گرفتند که تصویر زنده‌ای از قوری قهوه را روی یک شبکه لوکال ببرند. آنها برای این کار از دوربینی استفاده کردند که تصویر سیاه سفید با ابعاد 128 در 128 پیکسل را به کارت ویدئوی یک کامپیوتر Acorn Archimedes می‌فرستاد.

آنها از پروتکل X Window System استفاده کردند و یکی از اعضا نرم‌افزار کلاینت و دیگری هم نرم‌افزار مربوط به سرور را نوشت. در سال 1991، هنوز 2 سال تا زمانی که مرورگرهای وب، قادر به نمایش تصویر باشند، فاصله وجود داشت.

حالا دیگر محققانی که از قوری قهوه فاصله زیاد داشتند و نمی‌توانستند با استشمام بوی قهوه، متوجه دم آمدن قهوه شوند، می‌توانستند با نگاهی به گوشه مانیتورشان، تصاویر زنده‌ای از آن را در ابعاد یک آیکون ببینند و به موقع به اتاق قهوه‌خوری هجوم ببرند!

این دوربین پخش زنده که همان نخستین وب‌کم دنیا باشد در نوامبر سال 1993، به اینترنت متصل شد و از آن موقع همه کاربران اینترنت قادر به دیدن تصاویر ارسالی توسط آن شدند. از این زمان، این وب‌کم یکی از نقاط عطف وب، در روزهای نخستین پیدایش شد. این سایت، مبدل به یکی از سایت‌های محبوب وب در نخستین سال‌های پیداش آن شد و میلیون‌ها نفر از آن بازدید می‌کردند. نشریات و رسانه‌هایی مانند واشنگشتن پست، تایمز و بی‌بی‌سی هم به این پدیده علاقه‌مند شدند و خبر آن را بازتاب دادند.

پخش زنده این وب‌کم تا 22 آگوست سال 2001، ادامه داشت. در این زمان قوری قهوه در سایت eBay در معرض فروش گذاشته شد و اشپیگل آنلاین موفق شد آن را به قیمت 3350 پوند، بخرد!

انتشار: 7 تیر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 3

به "داستان اولین وبکم دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستان اولین وبکم دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید